BMW XM buat kemunculan di Malaysia – pelancaran rasmi Jun ini

BMW Malaysia hari ini mempertontonkan BMW XM serba baharu, iaitu model Sports Activity Vehicle (SAV) dengan pacuan berelektrik pertama dari divisyen BMW M.

Model ini diperkenalkan di peringkat global pada September tahun lalu dan untuk pasaran Malaysia, pratempahannya telah pun dibuka pada Oktober dengan harga bermula dari RM1.4 juta. Ia dijangka tiba ke pasaran tempatan pada Jun ini.

Sebagai standard, XM didatangkan dengan Pakej M Aerodynamics dan M High-Gloss Shadow Line, dengan Konten Lanjutan disediakan untuk profil Shadow Line. Lampu hadapan Adaptive LED dengan ciri bantuan lampu puncak juga disertakan sebagai standard.

Dari sudut hadapan, XM menampilkan gril ‘kidney’ bercahaya dan set lampu hadapan yang terbahagi kepada dua modul yang berasingan iaitu satu untuk pencahayaan waktu siang dan satu lagi untuk lampu rendah/puncak.

Dari sisi, profilnya diserlahkan menerusi rim 23 inci M Star Spoke 923 M dalam warna Bicolour Nightgold atau rim 23 inci M Law Star Spoke 923 M dalam warna Bicolour Black untuk mereka yang memilih profil Shadow Line.

Bahagian belakang pula menampilkan lampu belakang berbentuk L yang menyerlahkan lagi kelebaran kenderaan ini, serta dua paip ekzos berkembar berbentuk heksagon yang disusun secara menegak.

Ruang dalaman XM dihias dengan trim bermaterialkan gentian karbon serta kulit vintaj Walknappa pada panel pintu dan bahagian atas panel instrumen.

Dari segi sistem infohibur, terdapat BMW Live Cockpit Professional dengan Paparan Informasi 12.3 inci, Paparan Kawalan 14.9 inci, Head-up Display dan BMW Intelligent Personal Assistant – kesemuanya dikuasakan oleh Sistem Operasi BMW 8.

Kelengkapan lain yang tersedia termasuklah stereng kulit M, tali pinggang keledar M dan kerusi multifungsi M. Turut disertakan adalah sistem audio Bowers & Wilkins Diamond serta ciri BMW Iconic Sounds Electric yang memperkayakan lagi suasana ruang kabin dengan bunyi pecutan elektrik.

XM dikuasakan oleh sistem pacuan M Hybrid plug-in yang menampilkan gandingan enjin 4.4-liter biturbo V8 dan sebuah motor elektrik yang menghasilkan kuasa keseluruhan sebanyak 653 PS dan 800 Nm. Dengan bantuan Launch Control, ia boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 4.3 saat.

Kelajuan maksimum jentera ini adalah 270 km/j dengan M Driver’s Package. Dalam mod EV pula, ia boleh dipandu sejauh 88 km dan mencapai kelajuan maksimum yang dihadkan pada 140 km/j.

Tenaga elektrik dibekalkan oleh pek bateri berkapasiti 25.7 kWj yang boleh dicas dari 0 hingga 100 peratus dalam 4 jam 15 minit menggunakan pengecas AC 7.4 kW.

Pacuan M xDrive disertakan secara standard, begitu juga dengan Adaptive M Suspension Professional, peredam elektronik, Active Roll Stabilisation dan Integral Active Steering. Untuk brek pula, model ini menggunakan sistem brek M Sport dengan cakera depan berukuran 508 mm.

Sistem bantuan pemandu terdiri daripada Driving Assistant Professional yang merangkumi Distance Control (ACC), Automatic Speed Limit Assist, Steering dan Lane Control Assistant, Lane Change Assistant, Lane Keeping Assistant, Lane Change Warning, Front/Rear Crossing-traffic Warning, Rear Collision Prevention, Exit Warning dan pelbagai lagi.

Turut disertakan adalah Sistem Parking Assistant Plus yang membawakan Reversing Assist Camera, Lateral Parking Aid, Park Assist, Active Park Distance Control, Reversing Assistant, Parking View, Surround View System, Remote 3D View, Drive Recorder dan Anti-theft Recorder.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *