fbpx

Kerajaan perlu lebih masa untuk kaji turunkan harga petrol – Rafizi Ramli

rafizi ramli harga petrol

KERAJAAN persekutuan akan memerlukan lebih masa untuk menentukan kemungkinan menurunkan harga runcit petrol walaupun harga bahan api global sedang mengalami penurunan.

Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata kerajaan perlu mengambil kira banyak faktor termasuk keadaan kewangan semasa dan peruntukan aktiviti ekonomi yang akan mempunyai kesan berganda.

Rafizi Ramli. Gambar oleh: Malay Mail

“Ini lebih dari sekadar isu formula (penetapan harga), tapi lebih penting ialah keadaan ekonomi semasa,” katanya.

“Persoalannya adalah, harga minyak mentah dunia kini berada sekitar USD83 hingga USD85 setong dan ada yang berkata harganya telah menurun antara empat hingga lima bulan kebelakangan selepas melepasi paras USD100 setong.

“Disebabkan itu, apabila harga menurun, adakah ianya cukup untuk kita menurunkan harga runcit? Sudah tentu, mereka yang memahami sektor minyak dan gas pasti akan bertanya soalan ini,” kata Rafizi kepada media.

Menurut laporan New Straits Times, Rafizi berkata kerajaan perlu mengkaji kemampuan kewangan semasa sebelum mengambil keputusan mengkaji harga runcit bahan api.

Tambahnya, “Kita perlu melihat kepada keuntungan sebenar kerajaan sekarang dan jika kita lihat harga semasa RM2.05 untuk petrol, berapa banyak peruntukan tambahan perlu kita berikan?”

Ahli Parlimen Pandan itu menambah bahawa kerajaan perlu mengkaji sama ada meningkatkan subsidi untuk menurunkan harga bahan api itu berbaloi, berbanding menyalurkan peruntukan untuk aktiviti ekonomi lain.

“Semua ini memerlukan kita lebih masa untuk mengkaji setiap aspek, kerana apabila kita meyertai sesuatu organisasi atau pentadbiran sama ada dalam syarikat atau kerajaan, kita tidak terus ubah semuanya.

“Kita mempunyai hala tuju, tapi kita perlu kaji apa yang ada dahulu, yang mana elok dan yang mana perlu dibaiki.

“Kita perlu fokus kepada hal-hal yang perlu dielakkan dulu, lakukan pendekatan baharu, semua ini akan memakan masa.”

“Bahaya jika semua menteri, selepas 24 jam pertama (memegang jawatan) mengumumkan itu dan ini, ianya mengundang bahaya.

“Oleh itu, saya rasa kita kena ambil langkah satu persatu kerana ini bukannya seperti menguruskan syarikat kita sendiri tetapi menguruskan ekonomi,” terangnya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved