fbpx

Wanita ditahan di Australia kerana guna ‘lesen terbang’

lesen memandu palsu thumb

SEORANG wanita telah ditahan di Australia kerana menunjukkan lesen memandu palsu. Lesen itu juga lengkap dengan kelas B penuh untuk motosikal 500cc dan ke atas.

Perkara ini tular di media sosial selepas dikongsi oleh laman Facebook Traffic and Highway Patrol Command – NSW Police Force semalam.

Menurut posting itu, polis NSW telah membuat pemeriksaan dengan INTERPOL dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk pengesahan lesen itu, sebelum ia disahkan sebagai palsu.

Polis NSW telah memberi amaran dan bertanya kepada pemandu itu, dan dia kemudiannya mengaku, “Saya suruh orang buatkan.”

Pemandu tersebut yang ditahan semasa memandu Honda Accord sedan kini tinggal di New South Wales selama enam tahun lepas dengan visa.

Dia didakwa di mahkamah Griffith Local Court pada 13 April 2022 di atas kesalahan “mempunyai dokumen palsu untuk memperdaya petugas awam”. Jika disabit kesalahan, dia boleh dikenakan hukuman maksima 10 tahun penjara.

Ya, lesen dan IC (kad pengenalan) palsu bukanlah perkara baharu di Malaysia. Tetapi jika sehingga tahap rakyat Malaysia berani menggunakannya di luar negara, boleh dikira suatu perkara yang berat.

Menurut laporan oleh FMT baru-baru ini, lesen memandu palsu diiklankan secara terbuka melalui media sosial. Ia berharga serendah RM180 untuk GDL atau PSV, RM200 untuk B2 atau RM350 untuk B penuh, serta RM450 untuk kelas D.

Selain itu, The Sun Daily pada 2018 pernah melaporkan bahawa terdapat kira-kira 14,000 lesen memandu palsu – juga dikenali sebagai Lesen Terbang – telah dikenalpasti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved