fbpx

Perdana Menteri umum kadar tol empat syarikat konsesi tidak dinaikkan

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan tol percuma untuk ke Malaysia - Singapura pada 1 April lalu. - Foto fail ihsan Malay Mail
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan tol percuma untuk ke Malaysia - Singapura pada 1 April lalu. - Foto fail ihsan Malay Mail

KADAR tol melibatkan empat syarikat konsesi Lebuh raya sekitar Lembah Klang tidak akan dinaikkan dan kekal sehingga tamat tempoh konsesi.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, penstrukturan itu dilaksanakan sejajar dengan prinsip serta objektif utama kerajaan untuk mengurangkan beban rakyat.

“Ini merupakan usaha berterusan kerajaan untuk memastikan Keluarga Malaysia tidak terbeban.

“Penjimatan ini boleh dimanfaatkan bagi program pembangunan infrastruktur negara dan kemudahan-kemudahan lain yang perlu diutamakan demi kesejahteraan Keluarga Malaysia,” katanya.

Perdana menteri berkata keputusan itu dibuat setelah penelitian terperinci dilakukan meliputi semua aspek.

Ia termasuk aspek bebanan kepada pengguna, obligasi kerajaan selaras dengan Perjanjian Konsesi serta beban kewangan.

Kerajaan bersetuju dengan penstrukturan semula melibatkan Kesas Sdn Bhd dan Syarikat Mengurus Air Banjir dan Terowong Sdn Bhd.

Selain itu, ia juga melibatkan syarikat Sistem Penyuraian Trafik KL Barat Sdn Bhd serta Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd.

Penstrukturan itu dapat menjimatkan bayaran pampasan dari 1 Januari 2022 sehingga tamat tempoh konsesi serta penjimatan bersih bagi pembayaran subsidi tol yang dianggarkan RM4.3 bilion.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved