fbpx

MOSTI: Tangani kemalangan menerusi NAVi lebih berkesan

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba tekad mengurangkan kemalangan menerusi kaedah sains dan teknologi. - Foto ihsan Malay Mail
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba tekad mengurangkan kemalangan menerusi kaedah sains dan teknologi. - Foto ihsan Malay Mail

USAHA menangani masalah kemalangan jalan raya terus diperhebat menerusi Inisiatif Kenderaan Autonomi NanoMalaysia (NAVi).

Dilancarkan semalam, NAVi diharap mampu menangani kadar kemalangan dalam negara yang semakin membimbangkan.

NAVi dicipta sebagai persediaan untuk sektor pengangkutan dan automotif negara memasuki era sistem autonomi.

“Ia juga bertujuan untuk menangani kadar dan punca kemalangan dalam negara yang semakin.

“Kenderaan yang mencapai autonomi tahap empat mampu untuk bertindak balas dengan cekap dalam menangani gangguan tumpuan dan refleks pemandu,” kata Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

MOSTI juga akan menganjurkan projek pemula di bawah program Sandbox Teknologi dan Inovasi Nasional (NTIS) untuk meningkatkan standard keselamatan jalan raya.

Sementara itu, NAVi kini sedang menjalani fasa ujian di Taman Teknologi Malaysia (TPM), Bukit Jalil.

Tanda jalan, papan tanda, pusat arahan pusat dan sambungan 5G kini sedang dibina sebagai usaha menyokong pembangunan penyelesaian AV.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved