fbpx

Helikopter AW139 TLDM hampir sedia beroperasi, kini jalani pemeriksaan akhir di Itali

aw139 tldm 03

KETIGA-tiga buah Helikopter Operasi Maritim (HOM) jenis AW139 milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan dibawa balik menggunakan kapal laut daripada Pelabuhan Savona di Itali.

Ia akan dihantar ke Stesen Udara TLDM, Pangkalan TLDM Kota Kinabalu di Teluk Sepanggar, Sabah.

Menurut Defence Security Asia, dua daripada tiga buah HOM itu bakal menjalani fasa Pre-Delivery Inspection (PDI) tidak lama lagi sebelum dihantar pulang ke Malaysia.

TLDM di dalam kenyataan menerusi akaun media sosialnya berkata, mesyuarat Project Management Review (PMR) kontrak perolehan tiga buah helikopter berkenaan telah diadakan baru-baru ini di premis Leonardo Helicopter di Vergiate, Itali.

Mesyuarat telah dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan Datuk Seri Muez Abdul Aziz dan turut dihadiri oleh Panglima TLDM Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany, pegawai kanan TLDM serta wakil daripada Kementerian Kewangan.

“Mesyuarat adalah untuk bagi membincangkan status pembinaan dan kemajuan projek bagi HOM TLDM dari jenis AW139 yang dijangka akan memasuki perkhidmatan TLDM pada suku tahun kedua 2022,” menurut kenyataan itu.

Delegasi daripada Malaysia itu juga dibawa melihat sendiri proses pemasangan helikopter dengan lebih dekat di final assembly line.

Delegasi turut berpeluang untuk mengikuti penerbangan bagi dua buah HOM yang telah sedia untuk menjalani PDI.

Dua unit helikopter TLDM terbabit dijangka akan dihantar pulang ke Malaysia di antara 17 Disember ini hingga 28 Februari 2022. Satu unit lagi akan dihantar pulang ke ini daripada 28 Februari 2022 hingga 31 Mei 2022.

Kontrak pembelian tiga buah helikopter operasi maritim TLDM itu ditandatangani pada 2 Sept 2020.

AW139 milik Pasukan Gerakan Udara PDRM. Imej oleh: malaysiandefence

Selain TLDM, helikopter Leonardo AW139 turut digunakan oleh agensi-agensi kerajaan Malaysia yang lain termasuk Jabatan Bomba dan Penyelamat, Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia dan Polis Diraja Malaysia.

Helikopter bersaiz sederhana itu memiliki berat 6.4 tan dan menggunakan dua enjin Pratt & Whitney PT6C-67C Turboshafts dengan FADEC.

Dengan dua krew, AW139 mempunyai kelajuan sehingga 300km/j dan mampu membawa 15 orang penumpang dan terbang sejauh 1,061km atau lebih 5 jam.

Artikel dan foto: Pasukan Projek HOM TLDM

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved