Nombor plat ‘fancy’ boleh didenda hingga RM3k, ini cara untuk lapor kepada JPJ

JABATAN Pengangkutan Jalan (JPJ) semalam mengingatkan orang ramai agar mematuhi peraturan bagi memasang nombor pendaftaran kenderaan mengikut spesifikasi yang ditetapkan di bawah Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

Jika didapati melanggar peraturan tersebut, anda boleh didenda antara RM300 hingga RM3,000 di bawah Seksyen 14 (4) APJ 1987.

Dalam siaran di laman Facebook Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia, pihak JPJ turut berkongsi contoh-contoh gambar kenderaan yang tular dan tidak mematuhi spesifikasi (fancy) yang ditetapkan.

JPJ juga berkongsi cara yang boleh kita lakukan untuk melaporkan kesalahan nombor pendaftaran fancy dengan menghantar gambar dan butiran kenderaan ke aduantrafik@jpj.gov.my.

Antara perincian nombor pendaftaran fancy adalah mengelirukan, kabur dan tidak mengikut ukuran dimana huruf atau angka disusun untuk membentuk perkataan berlainan dari kombinasi asal.

Kenyataan ini walaubagaimanapun tidak termasuk siri nombor pendaftaran khas yang pernah dikeluarkan sebelum ini seperti PATRIOT, PERFECT dan UM.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *