fbpx

BMW iX3 tiba di Malaysia, SUV elektrik dengan pecutan 0-100 dalam 6.8 saat

Penggunaan kereta elektrik (EV) diyakini mampu menjaga alam sekitar. - Foto ihsan BMW
Penggunaan kereta elektrik (EV) diyakini mampu menjaga alam sekitar. - Foto ihsan BMW

BMW nampaknya semakin giat dengan pengenalan model-model elektrik (EV) mereka, terbaharu melancarkan iX3. Model ini diasaskan dari BMW X3 yang biasa kita lihat dan akan menjadi alternative kepada iX yang lebih besar.

Dua varian diperkenalkan, iaitu Inspiring pada RM317,360 dan Impressive pada RM336,360 (atas jalan tanpa insurans). Buat masa ini, hanya 30 unit akan ditawarkan untuk pasaran Malaysia.

Jaminan standard adalah dua tahun tanpa had perbatuan. Tetapi seperti biasa, anda juga boleh tambah perlindungan menjadi lima tahun, dengan harga baharu RM330,800 (Inspiring) dan RM349,800 (Impressive).

Kedua-dua varian mempunyai pek janaan kuasa yang sama iaitu sebuah motor elektrik di belakang dengan kuasa 210kW (286hp) dan 400Nm tork. Ini memberikan iX3 prestasi pecutan 0-100km/j dalam 6.8 saat manakala kelajuan maksima 180km/j.

 

Kuasa dibekalkan oleh bateri lithium-ion 73.8kWh yang akan membolehkan iX3 dipandu sehingga 353km untuk setiap caj penuh. Seperti biasa, ia boleh dicaj menggunakan pengecaj biasa AC atau jenis pengecaj pantas DC.

BMW iX3 ini sebenarnya merupakan model facelift, justeru ia dilengkapi lampu depan lebih nipis, gril besar, dan lampu belakang tiga-dimensi. Kemasan lain adalah ruang kemasukan udara heksagon, sirip sisi berbentuk-L, dan diffuser belakang yang besar.

Pembaharuan di bahagian dalam adalah konsol tengah yang lebih ergonomik. Ia juga didatangkan dengan skrin infotainmen tengah 12.3-inci dan instrumen kluster digital bersaiz sama di depan pemandu.

Pakej M Sport adalah standard, bermakna BMW iX3 mendapat roda stereng, tempat duduk dan kemasan siling lebih sporti.

Bergantung kepada varian, iX3 diberikan pilihan lampu LED adaptif atau Laserlight, rim 19- dan 20-inci, kemasan kulit Vernasca, pengecaj tanpa-wayar, bumbung panoramik, kamera 360-darjah, dan bunyi pemanduan sintetik IconicSounds Electric.

Ciri keselamatan pula terdiri dari pakej Driving Assistant Professional yang hadir dengan sistem-sistem terkini, antaranya Autonomous Emergency Braking, Evasive Steering Assist, Adaptive Cruise Control, Lane Centring Assist, dan Blind Spot Monitoring.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved