fbpx

Jalan Batang Kali-Genting Highlands bakal muncul dalam Assetto Corsa

ulu yam assetto corsa 03

BUAT enthusiasts atau pemandu tegar di Malaysia, beberapa laluan sering menjadi pilihan seperti Kuala Kubu Bharu, Sg. Koyan menuju Cameron Highlands, Ulu Yam, dan Batang Kali menuju Genting Highlands.

Tidak lama lagi, cara untuk ‘menikmati’ jalan-jalan ini tidak akan terhad kepada memandu kereta sebenar sahaja, sebaliknya boleh dibuat dari rumah sahaja. Ini kerana ‘litar-litar’ ini akan direalisasikan dalam permainan simulasi Assetto Corsa.

Dibangunkan oleh AntuDusun melalui Project Kaido, mereka berkongsi rekaan-rekaan mereka ke laman Facebook Malaysian Touge Simracing dan menyenaraikan lokasi-lokasi popular seperti Simpang Pulai, Sumpitan, dan Ulu Yam.

Terbaharu, mereka menayangkan video ‘litar’ terbaharu iaitu laluan Batang Kali-Genting Highlands atau juga dikenali sebagai Ulu Yam.

Selain bentuk dan selekoh jalan yang disimulasikan sebaik mungkin, perincian turut ditambah seperti papan-papan tanda, latar belakang gunung-ganang, garisan kuning jalan, malah lengkap dengan sekatan jalan raya (SJR) serta pondok polis!

Jangan lupa perlahankan kereta anda di sini, barulah real, bukan?

Bagi kami, Project Kaido bukan sahaja satu platform terbaik untuk menyerlahkan bakat pereka grafik Malaysia, malah ia akan menjadikan sesi pemanduan hujung minggu lebih mudah dan selamat.

Tidak semestinya kita perlu memandu keluar kereta, lebih-lebih lagi dengan meningkatnya insiden kemalangan di Litar Ulu Yamburgring sejak akhir-akhir ini.

Selain itu, tunjukkan sokongan anda dengan melanggan kepada pautan Patreon mereka dengan bayaran hanya RM12. Semoga mereka boleh membawakan lebih banyak laluan dan ‘litar’ ke dunia simulasi Assetto Corsa di masa depan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved