fbpx

Jana hasil pertanian lebih efisyen, Kelantan beli tiga dron RM200,000

Dron boleh digunakan untuk menyembur racun atau baja. - Foto ihsan Wikipedia
Dron boleh digunakan untuk menyembur racun atau baja. - Foto ihsan Wikipedia

PENGGUNAAN teknologi dron terus diperluaskan di negara ini meliputi pelbagai sektor penting.

Terbaharu, industri pertanian di Kelantan dijangka bakal mendapat ‘sentuhan’ teknologi dron sebagai usaha meningkatkan hasil petani.

Memetik laporan Bernama, Kerajaan Negeri Kelantan telah memperuntukan lebih RM200,000 bagi membeli tiga buah dron pertanian dalam masa terdekat.

Ia akan digunakan untuk membantu pesawah melakukan tugas menyembur racun dan baja cecair membabitkan kawasan lebih 30,000 hektar.

“Pada peringkat permulaan kerajaan negeri akan membeli tiga buah dron tahun ini dan akan ditambah mengikut peruntukan yang ada pada tahun depan.

“Pengunaan dron jelas dapat menjimatkan kos, meningkatkan hasil padi dan mengurangkan masa serta tenaga kerja,” kata exco kerajaan negeri Tuan Mohd Saripudin Tuan Ismail.

Sementara itu, kerajaan negeri juga berharap penggunaan dron dapat menggalakkan orang muda menceburkan diri dalam bidang pertanian moden.

Pada Selasa, satu program pengendalian dron telah diadakan di Kampung Jelor, Pasir Puteh.

Pada program tersebut seramai 30 pelajar Politeknik Kota Bharu dan Kolej Komuniti Jeli dilatih kaedah pengendalian dron yang betul.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved