fbpx

AirAsia sedia kembali terbang, harap lebih banyak negara buka sempadan

AirAsia antara syarikat penerbangan yang terus berusaha memberi perkhidmatan terbaik walau dunia berdepan pandemik Covid-19. - Foto ihsan Malay Mail
AirAsia antara syarikat penerbangan yang terus berusaha memberi perkhidmatan terbaik walau dunia berdepan pandemik Covid-19. - Foto ihsan Malay Mail

KETUA Pegawai Eksekutif AirAsia Group Tan Sri Tony Fernandes memberi jaminan pihaknya sedia kembali terbang dengan mempraktikkan langkah keselamatan tertinggi.

Jelasnya, kini semua kakitangan barisan hadapan AirAsia telah lengkap menerima suntikan vaksin penuh.

Hal ini kerana AirAsia mewajibkan semua kakitangan termasuk juruterbang, kru kabin dan pasukan bahagian operasi menerima suntikan vaksin Covid-19.

“Kami mewajibkan semua kakitangan barisan hadapan seperti juruterbang, kru kabin dan kakitangan lapangan terbang divaksin sepenuhnya,” katanya.

Fernandes percaya pihaknya kini bersedia memberikan perkhidmatan terbaik kepada penumpang dengan memastikan tahap keselamatan berada di paras tertinggi. - Foto ihsan Malay Mail
Fernandes percaya pihaknya kini bersedia memberikan perkhidmatan terbaik kepada penumpang dengan memastikan tahap keselamatan berada di paras tertinggi. – Foto ihsan Malay Mail

AirAsia memberi jaminan keselamatan terhadap semua penumpangnya dengan melaksanakan protokol kesihatan dan kebersihan yang ketat.

Setakat ini, lebih daripada 50 negara seluruh dunia telah mula membuka pintu kepada para pelancong yang telah divaksin.

Justeru, Fernandes berharap lebih banyak negara memberi kelonggaran sekatan perjalanan kepada pelancong yang lengkap menerima suntikan vaksin Covid-19.

“Kemelut pandemik ini semakin jelas menuju penghujungnya dan saya yakin kita akan dapat kembali terbang dalam beberapa minggu lagi.

“Apa yang paling penting, kami telah bersiap sedia sepenuhnya untuk berlepas,” katanya lagi.

AirAsia antara syarikat penerbangan pertama dunia menerima pengiktirafan tertinggi 7/7 berikutan langkah keselamatan Covid-19 yang dilaksanakan sejak pandemik bermula.

Pengiktirafan diperoleh daripada pakar penerbangan di Airlineratings.com.

Berikut merupakan antara prosedur penumpang dikeluarkan AirAsia:

  • Penumpang digalakkan mendaftar masuk secara kendiri menerusi platform dalam talian
  • Penumpang digalakkan melakukan pembayaran secara digital dan menggunakan pas masuk elektronik
  • Penumpang mengesahkan dokumen perubatan dan kesihatan secara automatik dalam talian sebelum menuju lapangan terbang
  • Penumpang perlu melalui proses pengecaman wajah biometrik di lapangan terbang dalam tempoh terdekat
  • Lihatkan Ulasan (0)

    Tinggalkan Balasan

    Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

    Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

    2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved