fbpx

Inilah basikal Datuk Azizulhasni Awang yang membantunya memenangi pingat perak Olimpik 2020

azizulhasni awang vorteq thumb

DATUK Azizulhasni Awang semalam menghadiahkan pingat perak buat negara pada Sukan Olimpik 2020 di Tokyo, menduduki tempat kedua perlumbaan akhir acara keirin di Velodrom Izu.

Pelumba Great Britain, Jason Kenny mempertahankan pingat emas dimenanginya di Olimpik Rio 2016 manakala Harie Lavreysen (Belanda) meraih gangsa.

Gambar: Malay Mail

Untuk bersaing di acara terulung dunia dan memperoleh pencapaian membanggakan, pastilah alatan yang digunakan bukan biasa-biasa. Basikal yang yang digunakan Azizulhasni dikhabarkan bernilai kira-kira RM300,000.

Dibangunkan di Oxon, United Kingdom, basikal Vorteq WX-R ini menggunakan teknologi R&D seperti Formula Satu dan apa-apa yang berkaitan F1 pasti bukan murah.

Gambar: WX-R.com

Vorteq WX-R mempunyai tempat duduk karbon sepenuhnya, manakala bar hendal dibangunkan menggunakan simulasi FEA (Finite Element Analysis) dan CFD (Computational Fluid Dynamics).

Gambar: WX-R.com

Ia juga diuji dalam terowong angin serta alat penguji ketegaran agar ia mempunyai keseimbangan terbaik dari segi daya seretan aerodinamik, berat, dan kekerasan. Ini penting bagi memastikan atlet yang bersaing di peringkat Olimpik mendapat prestasi terbaik.

Bar yang selebar 30cm dengan pemegang pendek meletakkan penunggang pada posisi aerodinamik paling optima. Aspek aerodinamik penting agar atlet atau penunggang mendapat kelajuan maksima dari kayuhan mereka.

Basikal Vorteq WX-R untuk Azizulhasni adalah kerjasama antara Institut Sukan Negara (ISN) dan sebuah syarikat penyelidikan Totalsim Ltd dengan kos R&D bernilai lebih RM13 juta.

Tahniah di atas pingat perak, Datuk! Jumpa di Paris pada 2024!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved