fbpx

Proton Satria GTi yang tiptop ini mencari pemilik baharu, rupa macam baru keluar kilang!

proton satria gti suriya 01
Gambar: Facebook - Suriya Sankaran

SEBUAH Proton Satria GTi untuk dijual dan ia nampak seperti baru keluar dari kilang! Ini kerana Satria GTi ini baru sahaja melalui proses restorasi, dan ia juga kekal menggunakan alat ganti original/tulen.

Segalanya pada Satria GTi ini adalah ‘standard kilang’, dari rim, bampar, dan enjin.

Gambar: Facebook – Suriya Sankaran

Menurut iklan di Facebook yang dikongsi oleh Suriya Sankaran, GTi ini dimiliki oleh sorang pemilik sahaja sepanjang 20 tahun lepas. Ia dibeli pada November 2000 oleh seorang pemilik berusia 50 tahun.

Menurut iklan itu lagi, kereta ini tidak pernah dipandu jarak jauh, dan hanya digunakan di sekitar utara tanah air.

Lejen yang tidak perlu diperkenalkan

Jika anda tidak tahu apa itu Proton Satria GTi, mungkin anda masih terlalu muda atau tidak pernah mengikuti perkembangan dunia permotoran di Malaysia.

Satria GTi bukan sahaja diminati peminat kereta di Malaysia, malah menerima sambutan baik di pasaran luar negara seperti United Kingdom dan Australia.

Barisan Proton Satria GTi di litar Silverstone, UK. Gambar: Petrolblog.com

Selain dari enjin 4G93P 1.8-liter DOHC berkuasa 138hp dan 167Nm tork, magik kepada jentera legenda ini ialah pengendaliannya. Satria GTi menerima talaan Lotus pada casis dan suspensinya, menjadikan ia lebih gemar berada di jalan seperti Ulu Yam dan Litar Antarabangsa Sepang.

GTi juga mendapat komponen khas yang membezakannya dari Satria biasa seperti kit badan lebih agresif, rim 16-inci, ekzos berkembar, tempat duduk Recaro, pedal kaki khas, dan beberapa aksesori lain.

Berminat?

Gambar: Facebook – Suriya Sankaran

Berminat dengan khazanah automotif negara ini dan mahu menjadi pemilik baharu? Hubungi terus Suriya di +6012-3129567.

Suriya merupakan pengasas kepada Dream Street Restoration (DSR) yang menjalankan restorasi menyeluruh kereta-kereta Proton dengan casis C99 (Putra, Satria GTi dan Wira 1.8).

Hanya dua gambar ini sahaja yang dimuatnaik di Facebook beliau, ingin lihat lebih, anda sembang sahaja dengan Suriya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved