fbpx

Xpeng perkenal EV pertama di bawah siri MONA, M03

Xpeng Mona M03 01

Xpeng, jenama EV dari China yang akan masuk ke pasaran Malaysia tidak lama lagi, telah memperkenalkan model pertama di bawah siri MONA iaitu M03.

Untuk pengetahuan, MONA merupakan singkatan bagi ‘Made Of New AI’. Siri ini akan memfokuskan kepada teknologi baharu dan pemanduan pintar.

Menurut CarNewsChina, M03 dibangunkan oleh Xpeng dengan kerjasama gergasi ride hailing Didi. Xpeng bertanggungjawab untuk rantaian bekalan dan pembuatan, manakala Didi diberi tugas dalam reka bentuk dan penjualan.

Dalam satu temubual sebelum ini, pengerusi Xpeng iaitu He Xiaopeng memberi bayangan bahawa M03 akan dibina menggunakan platform Fuyao. Ini bermakna ia juga akan didatangkan dengan sistem Xpeng Navigation Guided Pilot (XNGP) dan seni bina elektrik X-EEA 3.0.

Bateri pula akan dibekalkan oleh BYD, dengan jarak gerak melebihi 500 km berdasarkan kitaran CLTC.

Seperti P7, M03 akan dipasang di kilang Xpeng yang terletak di Guangdong. Ia dijangka diperkenalkan secara rasmi pada Jun dan akan memasuki pasaran pada suku ketiga tahun ini dengan harga di bawah 200,000 yuan (RM130,385).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved