fbpx

BMW Concept Skytop sebuah konsep futuristik dengan inspirasi masa silam

bmw skytop concept 12

BMW suka mempertontonkan kereta baharu di acara Villa d’Este. Tahun ini, mereka mendedahkan Skytop, sebuah jentera convertible dua tempat duduk yang dikatakan mengambil inspirasi dari Z8 dan 503.

“BMW Concept Skytop ialah model unik dengan reka bentuk eksotik, mengikut tradisi Concorso d’Eleganza Villa d’Este,” kata Adrian van Hooydonk, ketua bahagian BMW Group Design.

“Ia menawarkan kombinasi pemanduan dinamik dan elegan di tahap tertinggi, mengikut model-model sebelumnya seperti Z8 atau BMW 503.”

Hubungan Concept Skytop dengan Z8 cukup jelas. Lampu belakang nipis dengan hidung seperti jerung merupakan inspirasi jelas dari roadster awal 2000-an itu. Reka bentuk hud berukir, lampu depan kecil, dan dek belakang menegak pula mengingatkan kita pada 503 dari tahun 1950-an.

BMW tidak memberikan sebarang perincian atau spesifikasi prestasi, tetapi jika diteka, mungkin ia menggunakan enjin 4.4-liter V8, kotak gear automatik 8-kelajuan, dan pacuan semua-roda dari M8 Competition.

Tema seperti M8 diteruskan ke bahagian dalam. Papan pemukanya seperti diambil terus dari 8-Series, dengan paparan instrumen digital, infotainmen, dan konsol tengah seperti yang biasa kita lihat.

Tetapi bar guling unik di belakang tempat duduk nampak betul-betul unik untuk konsep ini, yang menampilkan tingkap berkuasa. Bumbung pula ialah dengan mekanisma dua-bahagian yang boleh dicabut secara manual dan disimpan di but.

Walaupun Skytop nampak seperti sebuah konsep yang masuk akal untuk direalisasikan, kami tida rasa ia akan dikeluarkan secara rasmi.

BMW telahpun mempunyai 8-Series coupe dan convertible, jadi pastinya tiada alasan untuk menghasilkna versi targa sebegini walaupun ia nampak begitu cool.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved