fbpx

Volkswagen dan Renault tak dapat kata sepakat untuk EV kos rendah

renault twingo concept 01

DENGAN lambakan kenderaan elektrik (EV) murah dari China, pengeluar-pengeluar Eropah kini mula gusar. Renault mengambil inisiatif untuk bekerjasama dengan Volkswagen untuk persaingan ini tetapi tidak berjaya nampaknya.

EV kos rendah yang dibangunkan bersama tidak akan diteruskan. CEO Renault, Luca de Meo berkata bahawa perbincangan antara kedua-dua pihak telah berakhir.

Katanya, projek itu suatu “kerugian peluang”, tetapi menurutnya Renault masih terbuka untuk kerjasama dengan pengeluar-pengeluar lain: “Mungkin ada yang lain.”

VW enggan mengulas, tetapi kedua-dua pengeluar gergasi itu sah tidak meneruskan kerjasama. Sementara itu, Renault, akan terus menghasilkan Twingo generasi baharu yang dijangka tiba pada 2026.

Twingo generasi semasa masih dijual, dengan pilihan enjin tradisional dan EV. Model generasi baharu nanti hanya akan ditawarkan sebagai EV, dengan harga jangkaan kurang dari €20,000 (RM101,965).

Dari pihak VW, masih belum jelas perancangan mereka selepas menamatkan perbincangan dengan Renault. Buat masa ini, pengeluar Jerman itu mempunyai EV kompak ID.3. Pengganti e-up! juga kini dalam pembangunan, dijangka tiba pada 2027, mungkin dengan nama ID.1.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved