fbpx

Arc Motorcycle umum jatuh bankrap

arc-motorcycles-vector-2

Walaupun Arc Motorcycle berjaya menjadi topik perbualan ramai dalam tempoh dua tahun ini terutamanya menerusi motosikal elektrik Vector namun senario itu tak cukup untuk menyelamatkan jenama tersebut dari kecundang. 

Terbaru, Arc Motorcycles telah pun memfailkan muflis setelah gagal menyelesaikan masalah pengedaran di Amerika Syarikat sekaligus memberi impak pada aliran pendapatan. 

Arc Motorcycle menerusi pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Mark Truman kemudian terpaksa mencari pelaburan baharu untuk terus beroperasi namun gagal. 

“Pada awalnya segala berjalan dengan baik namun isu pengedaran di AS benar-benar memberi kesan dan memaksa kami mencari pelaburan baharu. 

“Kami telah lakukan segala yang termampu termasuk melaburkan duit saya dan isteri untuk menghalang perkara ini dari berlaku,” jelasnya. 

Pada masa sama, penjualan motosikal juga tidak membantu apatah lagi model utama sepert Arc Vector dijual pada harga USD120,000 (RM576k). Harga tersebut meletakkan Arc Vector sebagai motosikal elektrik yang ditujukan khas untuk golongan mewah sahaja. 

Untuk rekod, Arc Motorcycles berjaya jual 11 unit Arc Vector dengan kesemuanya dibeli pelanggan berprofil tinggi (salah satunya bintang Deadpool, Ryan Reynolds). 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved