fbpx

MV Agusta kini jadi milik KTM

mv-agusta-superveloce-arsham-2

Pada November 2022, Pierer Mobility Group selaku syarikat induk KTM AG telah memperoleh pengangan saham 25.1 peratus MV Agusta.

Perolehan itu menyaksikan KTM AG mempunyai campur tangan dalam beberapa aspek pengurusan MV Agusta. Kemudian pada Oktober 2023, KTM AG mengambil alih pengurusan pembelian dan rantaian bekalan syarikat berpangkalan di Varese, Itali itu. 

Terbaru, KTM AG mengumumkan perolehan 50.1 peratus pemilikan saham MV Agusta sekaligus memiliki pengangan majoriti jenama motosikal mewah Itali itu. 

Pengumuman itu walaupun sudah dijangka namun dianggap sebagai satu kejutan kerana KTM AG sebelum ini berpeluang menjadi pemegang majoriti pada Disember 2025 namun membuat keputusan untuk percepatkan perolehan tersebut. 

Susulan perkembangan terbaru ini, KTM AG akan mengambil alih pengurusan syarikat dan merancang untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran MV Agusta kepada lebih 10,000 unit. 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved