fbpx

Toyota perkenal prototaip EV untuk tawan angkasa lepas!

toyota space mobility

Tokyo Motor Show 2023 yang bakal berlangsung merupakan salah satu acara terbesar dan terpenting tahun ini.

Salah satu pengeluar, Toyota sudah tentu mempersiapkan banyak model untuk dipertontonkan, seperti Land Cruiser elektrik dan trak pikap kecil yang boleh menjadi pesaing kepada Ford Maverick.

Menariknya, terdapat satu prototaip oleh Toyota yang merupakan kenderaan elektrik (EV) off-road, bukan untuk kegunaan di Bumi tetapi di angkasa!

Dinamakan sebagai Toyota Space Mobility, kenderaan eksperimental ini mempunyai stereng semua roda dan motor elektrik untuk setiap tayar. Ia mampu memanjat permukaan tidak rata sehingga 50cm dan menaiki benteng sehingga 25 darjah.

Difahamkan ia lebih dari sekadar untuk pertunjukan kerana Toyota melabelkannya sebagai prototaip, bermakna ia akan diuji sepenuhnya. Kenderaan ini direka untuk digunakan di bulan, seperti Lunar Cruiser.

Direka untuk persekitaran mencabar, Space Mobility bersaiz kecil kerana ia perlu lincah dan mudah dikemudi di permukaan kasar.

Toyota berkata ianya cuma sepanjang 3,460mm, lebih pendek dari sebuah kereta kei (kei car). Space Mobility mempunyai lebar 2,175mm dan tinggi 1,865mm, dengan rekaan kokpit terbuka.

Lunar Cruiser dan Space Mobility sebenarnya bukanlah satu-satunya projek Toyota untuk angkasa lepas. Awal bulan lalu, Baby Lunar Cruiser didedahkan dengan rekaan inspirasi FJ40 dan tayar tanpa udara.

Ia juga mempunyai motor pada tayar dan direka “untuk menakluk permukaan kasar di Bumi dan selanjutnya”.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved