fbpx

Pepsi syarikat pertama terima trak elektrik Tesla Semi

Tesla Semi 01

BOS Tesla, Elon Musk baru-baru ini menyerahkan Tesla Semi yang pertama kepada PepsiCo, lima tahun selepas trak tugas berat elektrik sepenuhnya itu diperkenalkan kepada umum.

Berucap pada majlis penyerahan yang diadakan di kilang Tesla di Nevada, Texas, Musk berkata trak itu mampu mengurangkan emisi di lebuh raya, mengatasi trak diesel sedia ada dari segi kuasa dan keselamatan, serta menggunakan teknologi pengecasan pantas terkini yang akan digunakan pada trak pikap Cybertruck kelak.

Musk, yang kini juga merupakan pemilik Twitter, bagaimanapun tidak mendedahkan harga Semi, perincian mengenai varian trak berkenaan serta jangkaan penyerahan kepada PepsiCo dan pelanggan lain. Syarikat pengeluar makanan dan minuman itu dilaporkan telah memesan 100 unit Semi.

Pada 2017, Tesla berkata versi jarak 300 batu (482 km) dianggarkan berharga kira-kira $150,000 (RM658,200), manakala versi 500 batu (805 km) berharga $180,000 (RM789,840).

Antara syarikat terkemuka lain yang dilaporkan turut memesan Tesla Semi termasuklah pengeluar bir Anheuser-Busch, United Parcel Service dan juga Walmart.

Menurut Musk, Semi telah menjalani ujian antara kilang Tesla di Nevada dan satu lagi kilangnya di Fremont, California. Ia dikatakan mampu melengkapkan perjalanan sejauh 500 batu (805 km) dengan satu cas penuh, dengan berat keseluruhan mencecah 36,740 kg.

Sebelum ini, Tesla berkata trak itu akan dilengkapi dengan teknologi pemanduan autonomi penuh iaitu Autopilot, namun perkara ini tidak disentuh oleh Musk pada majlis penyerahan tersebut.

Semi mempunyai tiga motor elektrik pada gandar belakang yang asalnya dibangunkan untuk Model S. Satu digunakan untuk memacu trak itu pada kelajuan melayar di lebuh raya, manakala dua lagi untuk memecut.

Untuk pengecasan pula, Semi menggunakan Supercharger versi terbaru yang boleh menampung kuasa sehingga 1 megawatt, selain mempunyai teknologi penyejukan cecair di dalam kabelnya.

Robyn Denhold, pengerusi Tesla, baru-baru ini dilaporkan berkata syarikat itu mungkin menghasilkan 100 unit Semi tahun ini. Musk sebelum ini pernah berkata Tesla mensasarkan untuk mengeluarkan sebanyak 50,000 unit trak itu pada 2024.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved