fbpx

Toyota Sienta 2022 dilancarkan di Jepun – platform TNGA, enjin Dynamic Force

Toyota Sienta 2022 01

MASIH ingatkah anda pada Toyota Sienta? Ya, MPV kompak yang dilancarkan di Malaysia pada 2016 itu telah pun memasuki generasi ketiga dan kini ia tampil dengan platform, enjin dan pelbagai teknologi baharu.

Sienta serba baharu dibina berasaskan platform Toyota New Global Architecture versi GA-B seperti Yaris (model pasaran Eropah) dan Yaris Cross, namun ia lebih panjang dan tinggi dengan ukuran panjang 4,260 mm, lebar 1,695 mm, tinggi 1,715 mm dan tapak roda 2,750 mm.

Menurut Toyota, ukuran tinggi Sienta bertambah sebanyak 20 mm jika dibandingkan dengan model generasi kedua, sekaligus menjadikan ruang kabin lebih luas dan selesa untuk penumpang.

Reka bentuk luaran Sienta dilihat lebih moden dan cantik berbanding sebelum ini, dengan motif-motif berbentuk bulat dan petak bergelar ‘Shikakumaru’ menghasilkan penampilan yang kompak serta membuatkan ia kelihatan lincah di jalan raya.

Sementara itu, papan pemuka pula memperlihatkan reka bentuk yang praktikal menerusi ruang penyimpanan yang besar di sebelah tombol gear dan depan penumpang, serta pemegang cawan pada bahagian kiri dan kanan. Bahagian atas papan pemuka dihiasi dengan upholsteri fabrik.

Bergantung kepada varian, Sienta dilengkapi dengan panel instrumen digital dan sistem Display Audio yang menyediakan ciri-ciri seperti navigasi, arahan suara dan hotspot WiFi. Turut disertakan adalah outlet AC100 V/1,500 W yang bukan sahaja boleh digunakan untuk perkakasan elektrik, malah sebagai penjana kuasa sandaran sekiranya berlaku gangguan bekalan elektrik.

Memasuki kabin kini lebih mudah kerana Sienta mempunyai lantai serendah 330 mm dan pintu gelongsor elektrik pada bahagian kiri dan kanan yang boleh dibuka dengan gerakan kaki. Bukan itu sahaja, bukaan pintu berkenaan telah bertambah sebanyak 60 mm berbanding sebelum ini.

Selain itu, tinggi bukaan pintu hatch belakang dan ruang bonet masing-masing bertambah sebanyak 15 mm dan 50 mm. Ini membolehkan pengguna memuatkan sebuah basikal dengan tayar berukuran 27 inci tanpa sebarang masalah.

Untuk enjin pula, terdapat dua pilihan iaitu petrol dan petrol hibrid. Versi petrol menampilkan enjin Dynamic Force 1.5-liter M15A-FKS yang dipadankan dengan Direct-Shift CVT, manakala versi hibrid pula dikuasakan oleh enjin 1.5-liter M15A-FXE dengan eCVT dan sebuah motor elektrik yang dikatakan mampu memberikan bacaan bahan api sehingga 28.8 km per liter.

Seperti Yaris Cross, versi hibrid ini juga boleh didapati dalam versi E-Four yang secara langsung menjadikan ia model All-Wheel-Drive dengan adanya motor elektrik kedua pada gandar belakang.

Sistem keselamatan pula didahului oleh Toyota Safety Sense yang merangkumi ciri-ciri seperti Pre-collision Safety System, Proactive Driving Assist dan Advanced Park. Selain kereta, sistem Pre-Collision berupaya mengesan motosikal, pejalan kaki dan penunggang basikal, manakala Proactive Driving Assist pula membantu pemandu dari segi kawalan stereng dan pendikit.

Untuk pasaran Jepun, Sienta ditawarkan dalam konfigurasi lima atau tujuh tempat duduk, dengan tiga varian (X, G dan Z) masing-masing untuk versi petrol, hibrid pacuan roda depan dan hibrid E-Four. Harga bermula dari 1,950,000 yen (RM64,020) hingga 3,108,000 yen (RM102,040).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved