fbpx

Ford Pro Electric SuperVan boleh capai 100km/j bawah dua saat

ford pro electric supervan 01

FORD SuperVan merupakan siri model one-off yang menggabungkan badan Ford Transit dengan casis dan enjin kereta sport. Ia dibangunkan oleh Ford UK untuk tujuan promosi dan belum pernah lagi memasuki fasa produksi.

Diperkenalkan pada 1971, SuperVan yang pertama menggunakan casis dan enjin V8 Ford GT40, manakala SuperVan yang kedua pula muncul pada 1984 dengan casis kereta lumba C100 dan enjin Cosworth DFL.

Ford SuperVan 1971

10 tahun kemudian, syarikat itu memperkenalkan SuperVan yang ketiga yang menggunakan enjin Cosworth HB baharu. Model ini paling lama membuat kemunculan awam, iaitu sehingga 2001.

Sekarang, sudah 28 tahun berlalu dan Ford telah menghidupkan kembali van berprestasi tinggi itu dengan versi keempat yang dikenali sebagai Ford Pro Electric SuperVan. Ia membuat kemunculan awam di Goodwood Festival of Speed di UK baru-baru ini.

Ya, seperti yang tertera pada namanya, versi terbaharu ini digerakkan sepenuhnya oleh kuasa elektrik. Ia dibangunkan secara rahsia oleh Ford Performance dengan kerjasama pakar perlumbaan dari Austria, STARD. Rekaan luarannya pula dihasilkan oleh pasukan Ford Design di Cologne, Jerman.

Apa yang mengagumkan tentang Pro Electric SuperVan adalah ia mempunyai bukan satu atau dua tetapi empat buah motor elektrik yang bergabung untuk menghasilkan kuasa keseluruhan sebanyak 2,000PS!

Dengan sistem pacuan semua roda, van elektrik ini dikatakan boleh melakukan pecutan 0-100km/j dalam kurang dua saat. Kelajuan maksimum tidak didedahkan namun tidak mengejutkan jika ia mampu mencapai kelajuan melebihi 200km/j – cukup mengagumkan untuk sebuah EV.

Bekalan tenaga untuk motor-motor elektrik tersebut datang daripada sebuah bateri berkapasiti 50kWh yang dilengkapi dengan teknologi sejukan cecair. Pek bateri itu diletakkan di tengah-tengah casis bagi tujuan mendapatkan pengagihan berat yang optimum dan merendahkan pusat graviti.

Dari segi pengecasan, Ford mendakwa bateri tersebut boleh dicas sepenuhnya dalam masa 45 minit dengan menggunakan pengecas pantas.

Pro Electric SuperVan sebenarnya dibangunkan berasaskan model E-Transit Custom yang diperkenalkan pada Mei lalu namun seperti yang boleh dilihat, penampilan luarannya jauh berbeza dengan model asal.

Ini kerana ia memakai kit badan aerodinamik yang merangkumi splitter depan, skirt sisi, diffuser serta spoiler besar pada bahagian belakang. Di sebalik kit badan yang agresif ini, Ford berkata ia dilengkapi dengan sistem suspensi double-wishbone, subframe dan brek “gred sukan permotoran”.

Ruang dalaman pula menampilkan sangkar keselamatan dan kerusi bucket yang diiktiraf FIA, serta tidak dilupakan sistem infohibur SYNC 4 dengan skrin sentuh besar. Menerusi skrin tersebut, pemandu boleh memilih mod pemanduan Road, Track, Drag, Drift dan Rally.

Turut disertakan adalah mod Tyre Cleaning yang membolehkan van ini melakukan burnout bagi membersihkan dan memanaskan tayar sebelum mula beraksi. Hebat, bukan?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved