fbpx

F/A-18 Super Hornet Tentera Laut AS terhempas, juruterbang terkorban

fa-18 super hornet – military aircraft pictures

SEBUAH pesawat pejuang Boeing F/A-18E Super Hornet Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) terhempas baru-baru ini di padang pasir di selatan California, mengorbankan juruterbangnya.

F/A-18 Super Hornet di pangkalan NAS Lemoore. Imej oleh: Blog Before Flight

Pihak tentera laut mengesahkan pesawat itu yang berpangkalan di Naval Air Station Lemoore terhmepas kira-kira 2:30 petang di kawasan Trona, Mojave Desert di San Bernardino County, kira-kira 236 batu ke tenggara stesen udara itu.

Juruterbangnya terkorban dalam nahas itu dan pihak tentera laut menanti untuk memaklumkan kepada waris sebelum mendedahkan identitinya.

Maklumat terperinci mengenai punca nahas belum didedahkan, tetapi apa yang pasti tiada pesawat lain atau orang awam di daratan yang terlibat sama.

Lemoore merupakan pangkalan untuk Commander Strike Fighter Wing Pacific dan Commander Joint Strike Fighter Wing, serta menempatkan 16 skuadron Strike Fighter yang aktif.

Jet pejuang itu adalah pesawat jenis sama yang ‘diterbangkan’ Tom Cruise dalam filem hit terbaharu Top Gun: Maverick.

Tom Cruise dilihat ‘menerbangkan’ pesawat itu dengan kamera-kamera di dalam kokpit – bersama juruterbang Tentera Laut AS berpengalaman yang sebenarnya menerbangkannya.

Walaubagaimanapun, Tom Cruise dan pelakon-pelakon lain melalui Latihan Aviation Survival Training Curriculum penuh sebelum menaiki F/A-18 Super Hornet itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved