fbpx

Mercedes patenkan roda stereng dengan pendingin hawa

mercedes stereng penghawa dingin 01

STERENG pada umumnya adalah alat untuk mengemudi arah tuju kenderaan. Namun teknologi yang semakin maju membuatkan pelbagai jenis input kawalan diletakkan di bahagian stereng seperti Cruise Control, kawalan radio, dan Bluetooth.

Namun, Mercedes-Benz telah melangkah setapak ke hadapan dengan mempatenkan rekaan terbaru mereka iaitu roda stereng dengan corong pendingin hawa di German Patent and Trade Mark Office (DPMA).

Seperti mana yang sedia maklum, kebanyakan pengeluar kenderaan premium pada masa kini menyediakan tempat duduk yang mempunyai corong pendingin hawa sebagai ciri standard. Maka tidak mustahil pada masa akan datang, pendingi hawa pada stereng pula akan ditambah.

Memperlihatkan lakaran yang dihantar kepada DPMA, corong pendingin hawa tersebut berada di bahagian tengah stereng.

Udara sejuk akan disalurkan melalui hub di bahagian tengah dan disalurkan terus kepada corong seperti gambar di atas. Ia pasti sangat berguna bagi pemandu di negara beriklim tropika seperti di negara kita.

Pandangan peribadi penulis, konsep rekaan yang sama turut boleh digunakan bagi negara yang beriklim sejuk namun ditukarkan dengan menggunakan udara panas.

Elemen pemanas telah pun berada pada roda stereng sesetengah kereta premium, jadi pasti tidak sukar untuk mengintegrasikannya dengan sistem penghawa dingin.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved