fbpx

Pesawat penyerang A-10 Thunderbolt buat latihan mendarat dan berlepas di jalan raya

a-10 thunderbolt landing 01

PENDUDUK di utara Michigan biasa melihat pesawat tentera terbang rendah, tapi tidak serendah ini. Pada 5 Ogos lepas, enam buah pesawat dari Michigan Air National Guard mendarat dan berlepas dari sebuah jalan raya dua-lorong.

Latihan bersejarah itu melibatkan dua buah pesawat penyerang A-10 Thunderbolt dan dua pesawat pengangkut C-146, serta dirakam oleh 127th Wing of the Michigan yang berpangkalan di Selfridge Air National Guard Base. Ia latihan pertama seumpamanya yang dilakukan di jalan raya awam.

A-10 Thunderbolt dalam latihan pendaratan di jalan raya. Gambar: Facebook/127th Wing

Menurut MLive.com, jalan raya itu ditutup selama lima jam untuk latihan itu. Ia sebahagian dari misi latihan tahunan Northern Strike, tapi ia tidak pernah dibuat di jalan raya awam.

Tetapi hanya tidak pernah mendarat di jalan raya di Amerika Syarikat (AS). Pesawat A-10 dari skuadron itu sebelum ini pernah membuat pendaratan jalan raya di Estonia pada 2018. Dan latihan seumpama ini biasa dilakukan oleh pasukan tentera lain seluruh dunia.

Pesawat Saab Gripen milik Tentera Udara Sweden yang membuat latihan pendaratan di jalan raya. Gambar: Blog Before Flight

Terdapat juga yang berkata jalan raya di AS sebenarnya memang direka mempunyai beberapa bahagian lurus untuk digunakan oleh pesawat tentera sekiranya berlakunya peperangan.

Mendarat di jalan raya mungkin nampak biasa, tetapi dari presepektif juruterbang, ia agak mencabar. Di lapangan terbang, juruterbang mempunyai titik rujukan dan prosedur spesifik untuk memasuki aliran trafik udara, membuat pusingan, dan mendarat.

Tanda-tanda di landasan adalah serupa di semua lapangan terbang, dan landasan juga biasanya lebih lebar dari jalan raya dua-lorong. Latihan sebegini memberi peluang kepada juruterbang merasai pengalaman beroperasi di kawasan luar biasa sekiranya berlaku kecemasan.

Dan paling penting, ia nampak cool untuk ditonton.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved