fbpx

Mercedes akan ‘berhijrah’ jadi elektrik sepenuhnya termasuk AMG, Maybach dan G-Class

mercedes ev models

MERCEDES-BENZ semalam membentangkan strategi mereka untuk masa depan, yang memperlihatkan pengeluar Jerman itu bersedia untuk ke arah elektrik sepenuhnya menjelang akhir dekad ini.

Ini bermakna tiada lagi Mercedes dengan enjin pembakaran dalaman (ICE), tetapi jangan risau, perubahan ini bukanlah mendadak. Ia juga bergantung kepada pasaran.

Mercedes-Benz EQS. Gambar: Mercedes

Ini susulan dari pengenalan strategi Electric First pada Oktober lepas yang menyaksikan mereka melancarkan empat model elektrik berasaskan platform Electric Vehicle Architecture (EVA) – EQS, EQE, EQS SUV, dan EQE SUV.

Sub-jenama AMG, Maybach dan G-Class juga akan menerima teknologi elektrifikasi.

Sebagai permulaan, Mercedes akan menawarkan pilihan elektrik bateri untuk semua segmen menjelang 2022. Langkah ini sudahpun bermula di beberapa pasaran dengan model seperti EQA, EQB, EQC, EQS dan EQV.

Langkah dari ‘EV-first’ kepada ‘EV-only’ akan lebih intensif bermula 2025, dengan kereta-kereta baharu yang menggunakan elektrik sahaja.

Mercedes-Benz EQS. Gambar: Mercedes

Dengan kata lain, tiada lagi model dengan enjin ICE. Mercedes tidak akan menunggu industri, sebaliknya mereka yang akan menjadi pengorak langkah.

Britta Seeger berkata dalam pembentangan: “Hingga akhir-akhir ini, kami menjangkakan pembangunan dalam pasaran EV global. Kini, kami percaya minat pelanggan akan berubah lebih cepat. Kenderaan EV akan menguasai pasaran mewah menjelang 2030.”

Tiga platform EV baharu

Gambar: Mercedes

Dalam pembentangan sama, Mercedes juga mengesahkan tiga platform termasuk MB.EA (Mercedes-Benz Electric Architecture) untuk kereta saiz sederhana hingga besar.

Selain itu, AMG.EA akan turut serta untuk kenderaan prestasi, manakala VAN.EA untuk van dan kenderaan komersial.

Pengeluar itu tidak menyatakan bila ICE akan dihentikan dalam barisan tawaran mereka, tapi pastinya tidak begitu lama. Pembangunan enjin ICE juga akan dikurangkan dengan drastik.

“Pastinya, tiada siapa dapat mengetahui bila enjin ICE terakhir akan dijual, kerana ia bergantung kepada pelanggan dan situasi pasaran mereka,” ulas Seeger.

Mercedes-Benz melabur lebih 40 juta Euro untuk EV antara 2022 hingga 2030. Mereka mensasarkan 50 peratus kenderaan jualan baharu terdiri dari model-model dengan elektrifikasi (hibrid, plug-in hybrid dan EV) menjelang 2025, peningkatan 25 peratus dari sasaran tahun lepas.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved