fbpx

McLaren 720S hilang kawalan sebelum ‘terbang’ di Singapura

mclaren terbabas thumb

SEBUAH McLaren 720S hilang kawalan dan melanggar pembahagi jalan sebelum ‘terbang’ di sebuah lebuh raya di Singapura.

Kejadian itu berlaku kira-kira jam 7:40 pagi pada 7 Julai lepas, dimana ia dirakamkan oleh dashcam sebuah kereta.

Dalam video itu, kereta dashcam tersebut berada di lorong paling kanan, dan dapat dilihat sebuah McLaren 720S datang dari lorong kiri dan seperti menukar lorong ke kanan dengan agak agresif.

Supercar itu kemudian hilang kawalan dan menghentam pembahagi jalan di sebelah kanan, lalu ‘terbang’ ke udara. Ia kemudian terhenti di atas pembahagi jalan tersebut, dikelilingi bunga-bunga.

Tidak dapat dipastikan apa puncanya. Sama ada pemandu McLaren itu mahu memotong dari kiri dan ‘pancung’ kereta dashcam itu, atau dia mahu kekal di lorong kiri tetapi hilang kawalan lalu oversteer ke lorong kanan.

Bahagian depan supercar itu remuk teruk dan lampunya hilang. Bahagian belakang pula tersangkut pada pembahagi jalan. Yang penting, pemandu McLaren ini berjaya keluar dengan selamat dan tidak mengalami kecederaan serius.

Yang pasti, McLaren 720S ini nampaknya seperti total lost dan mungkin akan dihantar terus ke tempat pelupusan.

Apa yang lebih menyedihkan ialah McLaren 720S ini sangat mahal di Singapura, harganya kira-kira RM3.06 juta. Di Malaysia, harga McLaren 720S Coupe ini bermula pada RM2.45 juta.

McLaren 720S ialah model dari siri Supercar pengeluar United Kingdom itu, dikuasakan oleh enjin 4.0-liter twin-turbo V8 yang mampu menjana 720hp dan 770Nm tork.

Dipadankan dengan kotak gear dwi-klac 7-kelajuan, McLaren mampu memecut dari pegun ke 100km/j dalam 2.9 saat, 200km/j dalam 7.8 saat dan mencapai kelajuan maksima 341km/j.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved