fbpx

Perodua lancar EV pertama akhir tahun 2025, harga antara RM50k-RM100k

perodua e-mo ev 07

Perodua dijangka akan melancarkan dua buah model baharu pada tahun 2025, iaitu Perodua D66B pada awal tahun diikuti model kenderaan elektrik (EV) menjelang akhir tahun yang sama.

Menurut penganalisis Kenanga Research, Wan Mustaqim Wan Ab Aziz berkata, kumpulan automotif itu membayangkan 2025 akan menjadi satu tahun yang sangat menarik dengan kemunculan dua model baharu yang disebutkan tadi.

 

 

“Model EV Perodua keluaran tempatan dijangka berharga dalam julat RM50,000 hingga RM100,000, dan diharapkan dapat dijual 10,000 unit dalam tempoh awal projek EV Nasional oleh Perodua,” jelasnya dalam satu nota penyelidikan.

Pada Malaysia Autoshow 2024 yang baru berlangsung tempoh hari, Perodua telah mempamerkan model prototaip EV pertama yang dinamakan sebagai emo-1 (Electric Motion Online).

 

 

Menggunakan Perodua Myvi sebagai asas, emo-1 digerakkan oleh motor elektrik pacuan roda depan berkuasa 161 hp dan 220 Nm, dipadankan dengan pek bateri 55.7 kWh untuk jarak gerak sejauh 350 km.

Menurut Perodua, pembangunan prototaip EV ini dibuat dengan kerjasama daripada tiga universiti tempatan, iaitu Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Universiti Kuala Lumpur dan Universiti Putra Malaysia (UPM), sementara pembangunan teknologi rangkaian kuasa pula dibuat dengan syarikat yang berpangkalan di Australia.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved