fbpx

Honda N-VAN e: mula dijual di Jepun Oktober ini, jarak 245 km, dari RM73 ribu

4240613-n-van-e_001H

Di Jepun, Honda N-VAN merupakan antara kenderaan komersial ringan yang sangat popular, disebabkan pakej praktikaliti dan verstatiliti yang ditawarkan secara standard.

Selain daripada versi petrol, pembeli di sana juga kini boleh mendapatkan varian berkuasa elektrik yang digelar sebagai N-VAN e:, di mana model ini akan dijual bermula 10 Oktober nanti.

Berikut merupakan perincian ringkas spesifikasi N-VAN e: untuk pasaran Jepun:

 

1. Empat varian

 

N-VAN e: boleh didapati dalam empat varian utama, iaitu e: L4, e: FUN, e: G dan e: L2 yang mampu memenuhi pelbagai keperluan daripada sektor komersial hinggalah kepada kegunaan peribadi.

 

 

e: L4 merupakan varian aras mula dengan tetapan empat tempat duduk, dan kapasiti ruang kargo yang menyamai apa yang ditawarkan pada N-VAN versi petrol, serta dilengkapi dengan skrin LCD sebesar tujuh inci.

e: FUN pula secara asasnya merupakan versi L4 dengan penawaran warna luaran dan dalaman yang lebih ceria. Selain daripada lampu LED, e:FUN turut didatangkan dengan keupayaan pengecasan pantas.

 

 

e: G direka untuk keperluan komersial, di mana hanya ada satu tempat duduk sahaja ditawarkan. Ia menawarkan ruang kargo yang jauh lebih besar dengan lantai direndahkan sebanyak 120 mm dan panjang bertambah sebanyak 95 mm.

e: L2 membawakan konfigurasi tempat duduk tandem, di mana hanya ada satu penumpang yang boleh duduk di belakang pemandu. Ia juga masih lagi mampu menawarkan ruang kargo yang cukup besar, dibantu dengan bukaan pintu gelangsar yang besar tanpa kehadiran tiang B.

 

2. Motor elektrik tunggal

 

Kesemua varian N-VAN e: dibekalkan dengan motor elektrik tunggal yang memacu roda hadapan.

Sayang sekali, angka kuasa kuda dan daya kilas tidak didedahkan secara rasmi.

3. Jarak gerak 245 km

Secara standard, N-VAN e: mempunyai pek bateri yang diletakkan di bawah lantai, dengan kapasiti 29.6 kWh.

Ia menawarkan jarak gerak sejauh 245 km untuk sekali cas penuh (data WLTC), memadai untuk kegunaan penghantaran barang di dalam kawasan bandar.

 

4. Pengecasan pantas

Menariknya, N-VAN e: turut menyokong fungsi pengecasan pantas sehingga 50 kW, di mana bateri boleh dicas penuh dalam tempoh 30 minit sahaja.

Pengecasan AC 6.0 kW pula membolehkan bateri dicas penuh dalam tempoh 4.5 jam sahaja.

N-VAN e: turut mempunyai sistem pemanasan dan penyejukan bateri yang tersendiri bagi mengelakkan prestasi bateri merudum disebabkan perubahan suhu yang mendadak.

 

5. Sistem keselamatan

 

Untuk varian e: G dan e: L2, Honda melengkapkannya dengan ciri keselamatan seperti Sistem Brek Pengelakan Pelanggaran (CMBS), Sistem Stereng Pengelakan Pelanggaran Pejalan Kaki, Sistem Mitigasi Keluar Jalan (RDM), lampu suluhan tinggi automatik dan penderia parkir belakang.

Varian e: L4 dan e: FUN pula mendapat tambahan ciri seperti Kawalan Pendikit Mitigasi Pelanggaran depan dan belakang, Bantuan Pengekalan Lorong (LKA), Kawalan Jelajah Adaptif (ACC), Sistem Notifikasi Pergerakan Kenderaan Hadapan, Pengesanan Papan Tanda Trafik, serta penderia parkir hadapan.

 

6. Harga dari RM73 ribu

 

N-VAN e: akan dijual di pasaran Jepun bermula Oktober nanti, dengan harga jualan bermula dari JPY 2,439,800 (RM73,122) hingga JPY 2,919,400 (RM87,496) untuk varian e: FUN.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved