fbpx

GR GT Cup 2024: Pendaftaran kini dibuka, hadiah terkumpul cecah RM120,500!

TGR Malaysia_Announcement_R2 KV

UMW Toyota Motor (UMWT) mengumumkan siri perlumbaan dalam talian Toyota Gazoo Racing GT Cup Malaysia kembali untuk musim 2024 dengan membawakan hadiah terkumpul yang cukup lumayan.

Ketika siri ini mula diperkenalkan pada tahun 2018 menggunakan nama Toyota GR Velocity eSports Championship, ia menawarkan hadiah bernilai RM70,000.

Untuk penganjuran musim ketujuh tahun ini, peserta GR GT Cup Malaysia berpeluang untuk merebut hadiah bernilai sehingga RM120,500!

 

 

Dengan purata penyertaan seramai 1,000 orang setiap musim, GR GT Cup Malaysia akan membuka tirainya pada 22 Jun 2024, di mana seramai 40 orang pelumba simulasi terpantas akan terpilih untuk menyertai Grand Finals yang akan diadakan di Sunway University pada 27-28 Julai nanti.

Acara akhir selama dua hari itu bakal menyaksikan 20 orang pelumba terpantas dalam pusingan suku akhir mara ke peringkat separuh akhir untuk menentukan 10 orang pelumba terbaik bagi merebut gelaran juara Toyota GR GT Cup Malaysia 2024.

Sebagai satu-satunya pertandingan perlumbaan maya yang dianjurkan di Malaysia, siri Toyota GR GT Cup Malaysia turut meraih lebih daripada tiga juta tontonan dalam talian.

 

Tahun lepas, Taj Izrin Aiman Taj Madira telah muncul sebagai juara, sekaligus merangkul gelaran juara ketiga secara keseluruhan sejak siri tersebut dianjurkan, disusuli oleh Dhanesh Wigneswaran di tempat kedua dan Chong Kai Chang di tempat ketiga.

Ketiga-tiga pelumba tersebut mewakili Malaysia dalam pusingan Toyota GR GT Cup Asia, dan meraih gelaran naib juara dalam kategori pasukan.

Musim ketujuh juga akan menyaksikan kemunculan semula GR Tour di lapan universiti di Semenanjung Malaysia – Sunway University, UiTM Pasir Gudang, MMU Cyberjaya, UNITAR, UiTM Shah Alam, UKM Bangi, UIA Gombak dan USM Nibong Tebal.

GR Tour yang mula diperkenalkan pada tahun lepas turut menjadi platform bagi mencungkil bakat-bakat terpendam di kalangan pelajar universiti.

Untuk tahun ini, 10 orang pelumba terpantas daripada GR Tour terpilih untuk menyertai pusingan Grand Finals Toyota GR GT Cup Malaysia.

 

 

Menurut Presiden UMW Toyota Motor, Datuk Ravindran K berkata, “Tujuh tahun yang lalu telah menjadi satu perjalanan yang menarik, bukan sahaja untuk peminat perlumbaan dalam talian, malah juga untuk kami di Toyota.

“Penglibatan kami dalam sukan permotoran Malaysia sentiasa menyumbang untuk menjadikannya lebih dinamik, dan kami akan terus mengembangkan inisiatif lebih daripada sekadar menganjurkan siri perlumbaan kereta saloon keluaran tunggal (one-make) dan termasuk perlumbaan dalam talian.

“Gabungan aktiviti perlumbaan fizikal dan dalam talian telah menjadi platform bagi pelumba simulasi membuat peralihan berjaya kepada perlumbaan kereta yang sebenar, malah beberapa individu telah mencapai kejayaan memenangi perlumbaan di peringkat antarabangsa secara bersendirian dan di luar program Toyota sedia ada.

“Bagi mereka yang mempunyai impian yang sama, siri perlumbaan dalam talian Toyota GR GT Cup Malaysia merupakan langkah pertama yang penting untuk ke arah itu,” jelasnya lagi.

Maklumat lanjut boleh didapati menerusi laman web rasmi UMWT di www.toyota.com.my/gtcupmalaysia, serta laman media sosial Facebook, YouTube dan Instagram Toyota Gazoo Racing Malaysia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved