fbpx

Masalah perisian, 71,956 unit Volvo EX30 dipanggil semula beberapa hari selepas produksi EX90 bermula

Volvo EX30 exterior
Volvo EX30 exterior

Beberapa hari yang lepas, Volvo baharu sahaja memulakan produksi SUV elektrik Volvo EX90 di kilang Charleston, South Carolina.

Produksi SUV elektrik yang paling besar dalam keluarga Volvo itu berdepan isu kelewatan disebabkan oleh masalah berkaitan perisian yang cuba diselesaikan oleh Volvo setelah dua tahun diperkenalkan di peringkat global.

 

 

Ironinya, masalah yang sama kini menjejaskan lebih 70,000 unit SUV elektrik bersaiz paling kecil syarikat itu, Volvo EX30.

Menurut laporan Bloomberg, sebanyak 71,956 unit Volvo EX30 telah dipanggil semula untuk menyelesaikan masalah berkaitan perisian.

 

 

Difahamkan, terdapat kewujudan pepijat komputer yang mengakibatkan paparan meter kelajuan digital pada skrin infohibur tengah 12.3 inci  bertukar kepada mod ‘ujian’ apabila kereta dihidupkan.

Mujur masalah ini boleh diselesaikan dengan mudah menerusi kemaskini over-the-air yang tidak memerlukan pemilik membawa kereta mereka ke pusat pengedar untuk diperiksa.

 

 

Volvo EX30 secara standard dibekalkan dengan motor elektrik tunggal berkuasa 268 hp/343 Nm, dengan pek bateri 49 kWh (jarak pemanduan 322 km) atau pek bateri 64 kWh yang membenarkan jarak pemanduan sejauh 443 km.

Versi dua motor elektrik pula menawarkan sistem pacuan semua roda, dengan kuasa setinggi 422 hp/543 Nm, pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.6 saat dan jarak gerak sejauh 426 km.

Di Eropah, Volvo EX30 merupakan EV nombor tiga paling laris terjual di belakang Tesla Model Y dan Tesla Model 3.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved