fbpx

Lotus Emeya pecah rekod pengecasan DC terpantas, 10-80 peratus dalam 14 minit

LOTUS EMEYA 402 kW DC 03

Diumumkan secara rasmi pada tahun lepas, Lotus Emeya merupakan sebuah hyper-GT berkuasa elektrik sebagai pencabar ampuh kepada sedan elektrik pantas seperti Tesla Model S, Porsche Taycan dan Audi e-Tron GT.

Dengan motor elektrik berkembar berkuasa 905 hp/984 Nm, Emeya mampu memecut sepantas 2.8 saat dari 0-100 km/j.

 

 

Tahukah anda, Emeya bukan sahaja pantas memecut, hyper-GT itu juga sebenarnya mampu menawarkan kadar pengecasan DC terpantas?

Berdasarkan ujian yang dibuat oleh firma perundingan global P3 Group, Lotus Emeya memecahkan rekod terpantas pengecasan 10 hingga 80 peratus pek bateri dalam masa 14 minit sahaja apabila menggunakan pengecas DC 400 kW.

Ia merupakan satu angka yang cukup impresif, di mana Lotus Emeya berjaya mengalahkan model-model EV terkemuka seperti Mercedes-Benz EQS, BMW i7, Tesla Model Y, Genesis G80, Xpeng G9, Kia EV9, Hyundai Ioniq 6, Nio ET5 dan BYD Atto 3.

 

 

Laporan P3 Group itu turut mendapati Emeya mampu mencapai kuasa pengecasan puncak 402 kW, dengan kuasa pengecasan purata sekitar 331 kW sepanjang tempoh pengecasan 10 hingga 80 peratus itu.

Digandingkan dengan kadar penggunaan tenaga 18.7 kWh/100 km, Lotus Emeya mampu menawarkan jarak gerak 310 km selepas sesi pengecasan selama 10 minit – tempoh masa yang hampir sama diambil oleh sebuah kereta untuk membuat pengisian bahan api petrol di stesen minyak.

Menurut Lotus, Emeya menggunakan struktur bateri cell-to-back, di mana ia mengandungi kandungan sel 20 peratus lebih banyak yang boleh dimuatkan dalam ruang yang sama berbanding senibina modul standard.

 

 

Secara standard, pek bateri 102 kWh yang dibekalkan pada Emeya membolehkan sedan tersebut bergerak sejauh 600 km untuk sekali cas penuh.

Sama seperti Eletre, Lotus Emeya turut menampilkan sistem aerodinamik aktif untuk mengurangkan kesan seretan dan dalam masa yang sama bertindak sebagai sistem penyejuk untuk bateri dan brek.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved