fbpx

Nissan tidak sehaluan dengan rakan pengeluar Jepun lain, henti bangunkan enjin ICE

maxresdefault

Minggu lalu, Toyota telah mengumumkan kerjasama dengan dua lagi rakan pengeluar iaitu Subaru dan Mazda untuk menubuhkan satu pakatan baharu bagi membangunkan enijn pembakaran dalaman (ICE) generasi baharu.

Setiap pengeluar masing-masing akan bertanggungjawab membangunkan enjin tersendiri, seperti contoh Toyota dengan enjin inline-4, Subaru dengan enjin boxer manakala Mazda dengan nadi rotari.

Hasrat untuk memperkasakan peranan ICE demi mencapai neutraliti karbon nampaknya tidak dikongsi oleh Nissan, di mana pengeluar itu membuat keputusan untuk berhenti melabur membangunkan enjin pembakaran dalaman baharu.

 

 

Dalam satu temubual bersama penerbitan Drive AU, Naib Presiden Kanan dan Ketua Pegawai Perancangan bagi wilayah Afrika, Timur Tengah, India, Eropah dan Oceania (AMIEO), Francois Bailly mendedahkan, “Masa depan kami ialah EV. Kami tidak akan melabur untuk menghasilkan enjin ICE baharu, itu sudah pasti.”

Beliau menambah, peralihan daripada kenderaan berenjin konvensional kepada model elektrik penuh akan dilakukan menerusi teknologi e-Power.

“(Rangkaian kuasa) e-Power merupakan batu loncatan untuk mencapai ke arah itu, dan setiap pasaran akan bergerak mengikut rentak masing-masing.”

 

 

Teknologi e-Power Nissan merupakan sebuah sistem hibrid di mana enjin ICE tidak digunakan untuk menggerakkan roda secara terus.

Sebaliknya, ia digunakan sebagai unit penjana kuasa untuk motor elektrik dan mengecas pek bateri, sama seperti apa yang diperlihatkan oleh Mazda menerusi model MX-30 e-Skyactiv R-EV.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved