fbpx

Force Gurkha 5-pintu, ‘G-wagen’ buatan India yang lebih mampu milik

Force Gurkha 2024 08

Ini bukanlah sebuah Suzuki Jimny 3 atau 5 pintu dengan kit badan menyerupai sebuah Mercedes-Benz G-Wagen.

Apa yang anda lihat dalam artikel kali ini ialah sebuah SUV keluaran Force Motors yang berasal dari India, iaitu Force Gurkha.

 

Generasi keempat Force Gurkha telah pun dilancarkan pada tahun 2021, di mana model tersebut menerima kemaskini untuk model tahun 2024 dengan membawakan kembali bentuk badan 5-pintu yang lebih panjang.

Selain daripada rekaan luaran Gurkha ini sememangnya diinspirasikan daripada G-Class, ia turut dikuasakan oleh enjin yang disumberkan oleh Mercedes-Benz.

Secara standard, Force Gurkha datang dengan enjin diesel Mercedes 2.6 liter dengan kuasa sekitar 138 hp dan 320 Nm, dipadankan dengan sistem pacuan empat roda (4WD), pembeza kekunci depan dan belakang, serta kotak gear manual lima-kelajuan.

 

Dari segi ukuran, Gurkha yang paling panjang membawakan dimensi 4,390 mm (+425 mm berbanding Gurkha 3-pintu), diikuti dengan jarak antara roda sekitar 2,825 mm.

Dimensi jarak antara roda yang panjang itu membolehkan Gurkha 5-pintu memuatkan tetapan tiga baris tempat duduk, walaupun ia sebenarnya panjang sedikit berbanding Honda HR-V.

Versi kemaskini tahun 2024 ini mengekalkan rekaan yang diinspirasikan daripada G-Glass, termasuklah unit lampu utama berbentuk bulat, bampar plastik serta penambahan fender lebar plastik.

 

Untuk ruang kabin, kedua-dua varian 3 dan 5-pintu didatangkan dengan ciri seperti skrin infohibur sebesar sembilan inci, sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, kluster instrumen digital, serta penggunaan bahan seakan permukaan sentuh lembut.

Sayang sekali, ciri keselamatan Force Gurkha dihadkan kepada dua beg udara, tali pinggang keledar, ABS dan juga kamera undur.

Pesaing kepada Suzuki Jimny 5-pintu dan Mahindra Thar Armada ini akan mula dijual di India dalam masa terdekat, dengan harga jualan dianggarkan bermula dari Rs 1,610,000 (RM92,032).

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved