fbpx

Satu daripada 275 kereta ‘rare’ Mercedes-AMG One untuk dijual

Mercedes-AMG One SBX Cars 01

Tidak banyak kereta yang boleh dipandu secara halal di atas jalan raya yang dilengkapi dengan enjin Formula Satu yang sebenar.

Jika anda kebetulan sedang mencari sebuah jentera berenjin F1 untuk diletakkan dalam garaj idaman, laman bidaan SBX Cars ada jawapannya.

Mercedes-AMG One merupakan jentera prestasi tinggi terunggul yang dihasilkan oleh Mercedes-AMG dengan binaan yang agak terhad, sekitar 275 unit sahaja.

 

 

Menurut info daripada SBX Cars, unit Mercedes-AMG One ini memiliki perbatuan sekitar 88.5 km, dan ketika artikel ini sedang ditulis nilai bidaan kini sudah mencecah 600,000 AED (RM779,406).

Harus anda tahu, Mercedes-AMG One dipadankan dengan enjin V6 Formula Satu bersesaran 1.6 liter yang mempunyai putaran melahu 1,200 rpm, berbanding putaran melahu standard 5,000 rpm.

Dipadankan dengan empat motor elektrik, Mercedes-AMG One secara standard mampu menjana kuasa setinggi 1,049 hp, dan tidak menghairankan apabila AMG One merupakan salah satu kereta produksi paling pantas di Litar Nurburgring.

 

 

Mungkin sekali sebab sebenar pemilik asal ini mahu menjual terus Mercedes-AMG One kerana tidak mahu pening kepala memikirkan jangka hayat enjin F1 yang sangat pendek berbanding enjin kereta produksi yang lain.

Ya, untuk makluman enjin F1 yang duduk di dalam Mercedes-AMG One ini sebenarnya hanya mampu bertahan sehingga jarak perbatuan 50,000 km sahaja, dan sesudah itu ia perlu dihantar kembali ke Mercedes untuk dibaik pulih.

 

Mercedes-AMG One akhirnya dilancar – 1,046hp, 0-100 dalam 2.9 saat, RM8.8 juta, sold out!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved