fbpx

Era supercar V10 Audi R8 berakhir, tiada model pengganti dirancang

OL9_4746-Edit

Siapa sangka, supercar Audi R8 yang sebelum ini terkenal kerana dipandu oleh pelakon Iron Man hanya mampu bertahan selama dua generasi sahaja, sejak ia mula diproduksikan pada tahun 2006.

Menurut laporan daripada laman Top Gear, unit terakhir Audi R8 telah pun meluncur keluar dari kilang Böllinger Höfe dekat Stuttgart baru-baru ini.

Ia merupakan unit Performance quattro Edition dengan nadi V10 5.2 liter berkuasa 612 hp, dan dilayangkan dengan warna Vegas Yellow.

 

 

Unit terakhir ini sayang sekali tidak akan dimiliki oleh sesiapa, sebaliknya ia akan menjadi bahan pameran di muzium Audi Tradition.

Disebabkan harga jualan yang agak mahal, tidak menghairankan apabila permintaan terhadap kereta sports ini tidak begitu memberangsangkan dan semakin menurun saban tahun.

Tidak seperti kembarnya Lamborghini Huracan yang bakal digantikan dengan model baharu, Audi tidak mempunyai sebarang perancangan untuk memperkenalkan model pengganti untuk R8 ini.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved