fbpx

Tentera Amerika Syarikat mula uji kenderaan autonomi

Ford F-150 Kodiak Robotics 01

KODIAK Robotics, sebuah syarikat yang mengkhususkan dalam pembangunan dan pemasangan robot autonomi, telah membangunkan sebuah Ford F-150 autonomi untuk Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat.

Trak pikap ini dilengkapi dengan sistem pemanduan autonomi Kodiak Driver yang merangkumi semua perisian dan perkakasan bagi membolehkan ia beroperasi dalam persekitaran ketenteraan yang kompleks.

Apa yang menarik, Kodiak Driver bukan sahaja boleh menggalas tugas pemanduan di jalan raya, malah berupaya mengharungi laluan mencabar seperti lumpur, air dan sebagainya.

Bukan itu sahaja, sistem itu juga boleh beroperasi ketika isyarat GPS lemah, selain membolehkan F-150 ini dikawal dari jauh jika perlu.

Menurut Kodiak, teknologi pemanduan autonomi ini dibangunkan dalam masa kurang enam bulan kerana ia telah pun digunakan pada trak semi mereka.

Salah satu naik taraf perkakasan yang terdapat pada trak ini adalah DefensePods. Terletak pada kiri dan kanan kenderaan, ia menggabungkan radar, LiDAR dan kamera untuk membolehkan kenderaan dioperasikan secara autonomi.

Komponen ini boleh diselenggara dengan mudah dengan latihan minimum, walaupun ketika berada di lapangan. Ini memastikan kenderaan sentiasa sedia ketika diperlukan.

Prestasi Kodiak Driver telah diuji pada November lalu dan telah pun diluluskan untuk kegunaan ketenteraan.

Sistem ini boleh diintegrasikan ke dalam pelbagai jenis kenderaan, termasuk trak kelas 8, trak pikap dan kenderaan tempur generasi baharu.

Langkah seterusnya adalah untuk mengintegrasikan sistem berkenaan dalam semua jenis kenderaan tentera.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved