fbpx

Hayden Haikal peroleh tempat kedua keseluruhan dalam Thailand Super Eco

hayden haikal thailand super eco 2022 03

NASIB nampaknya tidak begitu baik di hujung perlumbaan untuk Hayden Haikal yang terpaksa tamat di tempat kedua keseluruhan dalam Thailand Super Eco.

Dalam perlumbaan peringkat antarabangsa yang pertama buat pelumba muda itu, dia berada 20 mata di belakang pemandu tempatan, Na Dol Vatantaham. Hayden perlu memenangi dua perlumbaan terakhir bagi memperoleh gelaran juara keseluruhan.

Kedua-dua pemandu itu bersaing rapat dalam kejuaraan, bertukar-tukar tempat di podium sepanjang enam perlumbaan.

Nasib walaubagaimanapun tidak menyebelahi Hayden semasa di perlumbaan di Litar Antarabangsa Buriram hujung minggu lepas kerana pin gear yang patah pada Honda Brio yang dipandunya. Masalah itu berlaku hanya selepas lima pusingan dalam sesi kelayakan.

Pemandu berumur 18 tahun itu tidak berputus asa, dan masih berjaya mendapat tempat keenam dari keseluruhan 23 pemandu.

Dalam Race 1 pada Sabtu (10 Disember), Hayden mendaki dari posisi keenam ke tempat kedua mengejar Na Dol, tetapi enjinnya overheat, memaksa beliau jatuh ke tempat kelima. Na Dol memenangi Race 1 itu.

Nasib malang Hayden berulang pada Race 2 (11 Disember) apabila hud Honda Brio dipandunya longgar dan memecahkan cermin depannya.

Dengan hanya 30 minit sebelum perlumbaan bermula, pasukannya bertungkus-lumus mencari cermin depan baharu tetapi masa tidak mencukupi untuk menukarnya. Jadi, beliau tidak dapat bersaing dalam Race 2.

“Begitulah. Tetapi, tamat di tempat kedua keseluruhan masih agak baik jika mengambil kira ianya kali pertama saya berluma di Thailand dan luar negara. Saya terbuka untuk sebarang keputusan sekalipun,” kata Hayden.

“Secara keseluruhan, musim ini sangat menarik bagi saya dalam siri Thailand Super Eco. Saya tidak pernah terfikir untuk bersaing dalam kedudukan tiga teratas dari perlumbaan pertama saya di litar jalanan Bangsaen.

“Kami telah memenangi dua perlumbaan dan tamat di tempat kedua sebanyak tiga kali. Kami tidak dapat berlumba di pusingan akhir hanya kerana masalah mekanikal.

“Ini bukanlah perlumbaan yang saya jangkakan tetapi itulah ketidak-tentuan perlumbaan bermotor – anda terima keputusan sebaik mungkin dan terus pandang ke depan.

Tambahnya, “Bersaing di luar negara sememangnya memberikan saya pendedahan tidak ternilai yang saya perlukan untuk terus mara dalam sukan ini. Apa yang kami perlu telitikan ialah dana yang terhad dan kekurangan penaja.”

Syabas, anak muda! Kami di Engear doakan anda terus maju dalam sukan permotoran dan mengharumkan nama negara!

Lihatkan Ulasan (2)
  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you.

  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved