fbpx

Hot Wheels Proton Saga 1985 bakal dikeluarkan hasil kerjasama Mattel dan Proton!

mattel malaysia hot wheels proton saga 1985 03

SUDAH menjadi impian peminat permotoran dan pengumpul model die-cast di Malaysia untuk melihat model Proton dikeluarkan secara rasmi oleh Hot Wheels. Impian anda akan menjadi kenyataan kerana Proton Saga 1985 akan diabadikan dalam bentuk die-cast skala 1:64!

Ini merupakan hasil kerjasama antara Mattel Malaysia Sdn Bhd (MMSB) dan Proton, sempena sambutan ulangtahun ke-40 syarikat pengeluar mainan itu di negara ini.

Model Hot Wheels baharu itu dijangka akan mula dihantar dan dijual di seluruh dunia menjelang hujung tahun depan.

Penulis sebagai pemilik Proton dan pengumpul Hot Wheels pastinya mengalu-alukan projek dan kerjasama sebegini.

Diharapkan mereka boleh juga merealisasikan die-cast model-model ikonik Proton yang lain seperti Wira, Putra, Satria GTi, Satria R3, Satria Neo R3, Arena, dan Perdana. Malah masukkan sekali model terkini Proton seperti X70 dan X50, pasti menarik.

Untuk pengetahuan, Mattel mempunyai kilang pengeluaran di Perai, Pulau Pinang dan fasiliti itu merupakan pusat pengeluaran Hot Wheels terbesar di dunia dengan kapasiti pengeluaran sembilan juta kereta seminggu.

Dalam perkembangan sempena ulangtahun ke-40 itu juga, MMSB mengumumkan bahawa mereka akan memperbesarkan kilang itu dengan kerja-kerja dijangka siap pada Januari 2023. Pembesaran ini dikatakan akan meningkatkan kapasiti pengeluaran sebanyak 20 peratus menjelang 2025.

MMSB pada masa ini mempunyai 3,900 pekerja dan jumlah ini akan ditambah menjadi sekitar 4,300 orang selepas kilang itu dibesarkan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved