fbpx

Perodua mulakan kajian pengguna dengan Ativa Hybrid Subscription

perodua ativa hybrid 01

PERODUA akan memulakan kajian kenderaan elektrik (EV) pertamanya serta mobility jangka panjang melalui kajian pasaran perkhidmatan melibatkan 300 pelanggan bagi Ativa Hybrid.

Kajian ini terbahagi kepada dua bahagian, yang pertama untuk memahami tingkah laku pemanduan berkumpulan kenderaan hibrid di lokasi seperti Lembah Klang, Johor Bahru, dan Pulau Pinang.

Tujuan lain adalah untuk memahami penerimaan para pengguna terhadap perkhidmatan “langganan” 5-tahun, yang ditawarkan kepada pelanggan di bawah EZ MOBi.

“Perodua Ativa Hybrid adalah kenderaan terbaik untuk kami mendapatkan pandangan unik tingkah laku rakyat Malaysia sebagai kumpulan terawal, kerana data ini akan digunakan untuk mengenalpasti keperluan para pelanggan kami apabila menggunakan EV,” kata Presiden dan CEO Perodua, Dato’Sri Zainal Abidin Ahmad.

Perodua Ativa Hybrid menggunakan sistem hibrid bersiri dimana set motor elektrik menggerakkan roda kenderaan manakala enjin bertindak sebagai penjana kuasa untuk mengecaj bateri.

Model ini menggunakan enjin 1.2-liter (WA-VEX), bateri 4.3Ah, dan transmisi HEV Transaxle baharu. Pakej ini membolehkan Ativa Hybrid mendapat kecekapan sehingga 31.3km per liter (berdasarkan ujian Kitaran Pemanduan Malaysia).

Beliau berkata, program perintis oleh Perodua ini juga akan membolehkan syarikat itu melihat tahap penerimaan para pelanggan terhadap program langganan jangka panjang sebagai alternatif kepada pembelian dan pemilikan tradisional kereta.

“Walaupun kami percaya bahawa pemilikan kenderaan masih lagi menjadi perniagaan utama kami, namun ada kemungkinan perniagaan langganan kenderaan ini diterima oleh lebih ramai pengguna dalam masa terdekat.

“Inilah yang kami maksudkan dengan ‘langganan’ – satu perkhidmatan yang mana semua kewajipan lain untuk memiliki kenderaan seperti jadual servis, insurans dan pembaharuan cukai jalan akan diuruskan sepenuhnya oleh kami.

“Apa yang pelanggan perlu lakukan ialah membayar yuran langganan untuk menikmati pakej tersebut,” tambah Dato’ Sri Zainal.

Langganan Perodua Ativa Hybrid

Berminat? Anda tidak boleh beli Perodua Ativa Hybrid ini, sebaliknya hanya ditawarkan dalam program langganan.

Mereka yang layak perlu membuat bayaran RM2,150, dan diikuti RM500 dalam bulan-bulan berikutnya. Ya, itu sahaja.

Bayaran dibuat selama 5 tahun atau 100,000km, yang mana dahulu.

Seperti program-program langganan kenderaan lain, anda tidak perlu risaukan perkara-perkara seperti insurans, cukai jalan, penyelenggaraan dan servis. Sebaliknya, kesemua ini akan diuruskan oleh Perodua.

Selepas 100,000km atau 5 tahun itu tadi, anda harus memulangkan Ativa Hybrid kepada pihak Perodua. Oh ya, model ini merupakan unit CBU dari Jepun dan hanya ditawarkan dalam warna Pearl White.

Dari segi kosmetik, terdapat beberapa perbezaan luaran dan dalaman antara Ativa Hybrid dengan model biasa yang dijual di bilik pameran.

Antaranya adalah rekaan bampar depan dan belakang, rim baharu dan menggunakan lima skru (rim Ativa biasa menggunakan empat skru), dan tiada sebarang identifikasi varian di belakang, hanya tulisan “ATIVA”.

Di bahagian dalam, Ativa Hybrid dilengkapi brek parkir elektronik, sistem pendingin hawa automatik digital, dan beberapa corong udara dalam kabin untuk menyejukkan bateri hibrid di bawah tempat duduk belakang.

Ativa Hybrid juga tidak mempunyai tayar ganti, sebaliknya ruang di bawah tempat kargo menempatkan bateri (yang biasa diletakkan di ruangan enjin), dan kit membaiki tayar di dalam dinding kanan ruang kargo.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved