fbpx

7 ciri keselamatan termaju pada Ford Ranger generasi baharu

ford ranger Cross Traffic Alert

DALAM pemanduan sama ada ke tempat kerja atau beriadah bersama keluarga, keselamatan pastinya menjadi keutamaan. Dan ini juga ditekankan oleh Ford Ranger generasi baharu yang padat dengan sistem keselamatan pasif dan aktif terkini.

Ford mengadaptasikan kejuruteraan berpandukan komputer (CAE) yang dibangunkan untuk menguji pelbagai senario kemalangan seperti perlanggaran depan, offset hadapan, ujian tiang sisi, offset belakang, impak pejalan kaki, dan kekuatan bumbung.

Kita lihatkan tujuh ciri keselamatan termaju yang menjadikan Ford Ranger sebuah trak pikap yang diyakini dan menonjol dalam kelasnya:

1. Post-Collision Braking (baharu)

Sistem brek pasca-perlanggaran Ford mengenakan brek secara automatik selepas pertembungan berlaku bagi mengurangkan risiko pertembungan kedua. Sistem ini ditawarkan bagi varian WildTrak dan XLT Plus.

 2. Pre-Collision Assist (dipertingkatkan)

Disertakan bagi varian WildTrak dan XLT Plus, Pre-Collision Assist atau bantuan pra-perlanggaran menggunakan kamera pandangan lebar yang dipasang di tingkap dan radar berdekatan bampar depan untuk mengimbas jalan.

Ia mengesan risiko pertembungan dengan kenderaan lain, pejalan kaki atau penunggang basikal di depan anda. Jika risiko perlanggaran dikesan, sistem ini akan memberikan amaran audio dan visual.

Jika maklum balas anda tidak memadai, sistem Autonomous Emergency Braking (AEB) akan diaktifkan secara automatik. Dan jika ada kemungkinan pertembungan berdepan, sistem Pre-Collision Warning Ford Ranger generasi baharu akan menutup sistem audio dan memberi amaran menerusi audio.

3. Evasive Steering Assist (baharu)

Menjadi yang pertama untuk kenderaan segmennya, Evasive Steering Assist membantu anda mengelak risiko pertembungan dengan memperlahankan atau menghentikan kenderaan lebih awal.

Ia menggunakan kamera dan radar serta memberikan input stereng jika perlu bagi membolehkan anda mengawal kenderaan dengan lebih mudah apabila pertembungan tidak boleh dielak hanya dengan brek.

4. Reverse Brake Assist (baharu)

WildTrak generasi baru juga hadir dengan Reverse Brake Assist, yang membantu anda untuk mengelak atau mengurangkan risiko pertembungan ketika mengundur.

Ia akan membrek kenderaan secara automatik jika anda tidak bertindak cepat sekiranya terdapat kenderaan mahupun manusia atau objek halangan di belakang.

5. BLIS®

Sistem ini seperti memiliki “sepasang mata” yang lain ketika menukar lorong atau masuk ke lebuh raya. Jika kenderaan lain masuk ke zon titik buta Ranger, BLIS akan memberi isyarat kepada anda menerusi lampu kecil di cermin pandang sisi, agar mereka tidak menukar lorong pada masa itu.

6. Cross-Traffic Alert (baharu)

Situasi mengundur yang sukar kini lebih menyenangkan dengan sistem Penggera Lintasan Trafik Ford Ranger generasi baru bagi varian WildTrak. Ketika anda menukar gear undur, sistem akan diaktifkan dan memberitahu anda misalnya jika ada kenderaan lain mendekat dari sebelah sisi.

Ini berguna ketika mengundur dari perkarangan rumah dan masuk ke jalan raya, atau keluar dari tempat letak kereta pasar raya yang sibuk.

7. Adaptive Cruise Control (baharu) dengan Stop-and-Go

Adaptive Cruise Control dengan Stop-and-Go adalah ciri baharu untuk Ford Ranger WildTrak generasi baharu.

Ia membolehkan anda menetapkan kelajuan meluncur dan kemudian mengekalkan jarak dengan kenderaan di hadapan.

Apabila kenderaan di hadapan mengurangkan kelajuan, Ranger akan turut menjadi perlahan dan malah boleh sehingga berhenti; apabila jalan kembali lancar, Ranger akan kembali bergerak berdasarkan kelajuan dan jarak kereta di hadapan yang telah ditetapkan.

Dalam situasi yang mengizinkan, ciri pintar ini juga boleh menetapkan kelajuan mengikut had yang tertera di papan tanda jalan.

Pengenalan eksklusif Ranger generasi terbaharu di Kuching pada 7 September

Sime Darby Auto ConneXion (SDAC), pengedar tunggal kenderaan Ford di Malaysia, akan mempertontonkan Ranger generasi terbaharu ini di Kuching pada 7-11 September di Vivacity Megamall, dan Suria Sabah Shopping Centre, Kota Kinabalu pada 5-9 Oktober.

Acara pratonton ini adalah sebahagian daripada siri jelajah seluruh negara bagi Ranger generasi baharu ini di lima kawasan, termasuk Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru melibatkan tempoh lima hujung minggu.

Jangan ketinggalan untuk mengikuti acara pra-tonton dalam siri jelajah Ranger generasi baharu ini.

Daftar di laman “Register” ini untuk mendapatkan jemputan eksklusif ke lokasi berdekatan anda.

Untuk maklumat lanjut tentang Ranger generasi baharu, SDAC dan Ford, ikuti Ford Malaysia di FacebookInstagramTwitter dan YouTube channel atau layari www.sdacford.com.my.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved