fbpx

Art of Speed Malaysia 2022 lebih besar dan meriah, pemenang cabutan bertuah bawa pulang Vespa EV!

art of speed official 04

ART of Speed, satu acara Kustom & Counter Culture kembali dengan acara tahunannya yang kesepuluh tahun ini, selepas dua tahun menyepi dek penangan pandemik Covid-19.

Acara ini kembali dengan motosikal kustom, kenderaan radikal, pameran restorasi seni dan budaya kustom. Malaysia Agro Exposition Park, Serdang (MAEPS), menjadi tapak acara Art of Speed 2022 (AOS 2022) pada 2 dan 3 Julai 2022.

Kembali untuk AOS 2022 adalah tetamu dari luar negara, komuniti kustom dan juga media antarabangsa:

Emi Suganuma, “Sunny” Yano dan Michi “NATQQ” dari MOONEYES (Jepun)
Scott Johnson dari Mama Tried Motorcycle Show (Amerika Syarikat)
Warren Heir Jr. dari Flat Out Friday (Amerika Syarikat)
Artis Chopper dan Kustom; Russell Murchie “MOW” (Australia)
Dino Dalle Carbonare dari Speedhunters.com (Jepun)
Yasuo Sekijima dan Satoru Ise dari Vibes Magazine (Jepun)
Aekalak Kitdusitpong pembuat model skala diecast dari AKARA (Thailand)

Art of Speed Invitational Bike Build Off 2022 tahun ini, menyaksikan tujuh pembina khas bersaing untuk hadiah wang tunai RM10,000 (pemilihan juri) dan wang tunai RM5,000 (pilihan awam).

Keputusan dari pihak juri memihak kepada SKATECTURE dari Kuching, Sarawak; Mohammad Nasir bin Morni, Umar Sulaiman, Hafiq bin Kamaluddin, Amin Ridzuan dan Hafiz Yem, dan pilihan awam MOTO BURUK GARAGE dari Pulau Pinang; Mohamad Aidzam bin Alias.

Hot Wheels kembali dengan pameran hebat yang menampilkan Monster Truck Bone Shaker bersaiz sebenar di tapak acara AOS 2022. Pengunjung acara dapat mengambil gambar profesional dengan kereta mereka dengan latar belakang blister Hot Wheels saiz sebenar.

NoEqual.co kembali dengan NEAT Fest di Dewan C, menampilkan paparan kolektif kenderaan yang terpilih dari seluruh Malaysia dengan nama “Garage Life”.

Tampil kembali untuk AOS 2022 adalah Hail Vintage yang menampilkan pameran pakaian kerja vintaj. Turut serta dalam Hail Vintage tahun ini dalah Jubilee Antique Café yang menampilkan citarasa makanan kopitiam Kelantan yang istimewa.

Tarikan baharu dalam AOS 2022 adalah penambahan dewan di Dewan D iaitu gaya hidup perkhemahan iaitu Off The Grid – konsep baharu dalam “outdoor lifestyle”.

Kustom & Koffee Talk bersama NoEqual.co di wawancara oleh Qhalis Najmi berlangsung di dalam Dewan A bersama panel dari luar negara seperti Scott Johnson dari Mama Tried Motorcycle Show dan Warren Heir Jr. dari Flat Out Friday.

Forum ini membincangkan topik-topik terkini di dalam industri permotoran.

Lain-lain aktiviti di AOS 2022 termasuk:

Roda Rumble 2022 – Perhimpunan Dua Roda & Festival disokong oleh Retro Mania
La Cultura – Perhimpunan Penghargaan Budaya Chicano yang pertama di Malaysia
Tapak Makanan yang akan menampilkan lori makanan dan bazar jualan kini dengan tapak terlindung di tingkat paling bawah di Dewan D
Pasar lambak vintaj
Perhimpunan Pemilik Kereta Alfa Romeo
Hot Wheels Club Malaysia (HWCM) Convention (Dewan D)
Bazar fesyen moden Streetware Con (Dewan D)
Demo dan paparan Mini Crawlers RC
Perasmian produk di atas pentas

Zon pandu uji untuk motorsikal (Royal Enfield, Vespa, Aprilia dan Harley-Davidson)

Turut kembali untuk AOS 2022 adalah Festival Sound Circus yang ditunggu-tunggu oleh semua peminat hiburan tanah air.

Barisan artis Festival Sound Circus menampilkan Hujan sebagai persembahan utama dengan band-band lain seperti Sekumpulan Orang Gila, Flop Poppy, SweetAss, Iqbal M., Balok People dan ramai lagi.

Melengkapkan pertunjukan acara pada hari Ahad pula diadakan hadiah cabutan bertuah dimana seorang pemenang bertuah pulang dengan sebuah Vespa klasik EV yang telah direstorasi oleh Kluk Klek Soul dan pengubahsuaian EV oleh Elders Elettrico.

Pemenang bertuah pertama yang diumumkan di pentas utama adalah Muhammad Khairul Anas Bin Rohani dari Parit Buntar, Perak.

Pemenang kedua pula adalah Muhammad Khairul Izwan bin Muhammad Saufi dari Sg. Buloh, Selangor, pelanggan Hausboom di tapak acara yang bertuah memenangi sebuah Vespa klasik EV yang diubah suai khas oleh Hausboom.

Acara itu juga menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) antara Elders Elettrico dan 405 Industries sebagai rakan kongsi teknologi untuk kit penukaran EV.

Perkongsian itu bertujuan untuk mengembangkan pasaran kit penukaran EV di Malaysia dan bekerjasama dengan kerajaan untuk pembangunan perkara kawal selia berkaitan penukaran EV.

Gambar oleh: Engear dan Bumi Saifful Razuan

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved