fbpx

Destini selesai serahan helikopter penyerang MD 530G kepada ATM

md 530g – malaysia military review

DESTINI Bhd telah menyelesaikan penghantaran dan penyerahan enam helikopter MD 530G kepada tentera Malaysia selepas menamatkan Final Acceptance Test.

Dalam satu kenyataan semalam, Destini berkata penghantaran enam helikopter peninjau/penyerang ringan dengan senjata pelbagai guna, kumpulan itu boleh memanfaatkan kepakarannya dalam penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) bagi mendapatkan perkhidmatan MRO pada helikopter dan aset unit udara tentera yang lain.

“Halaman Optima Sdn Bhd (HOSB) telah dianugerahkan kontrak penghantaran helikopter itu, bernilai RM321 juta, oleh Kementerian Pertahanan pada 2015.

“Pada 2017, Destini Group memperoleh 70 peratus kepentingan ekuiti dalam HOSB melalui anak syarikat milik penuhnya Destini Prima Sdn Bhd,” kata Destini semalam.

Pada Februari 2022, kesemua enam helikopter itu mengambil masa selama 31 hari untuk tiba di Malaysia selepas pemeriksaan pra-penghantaran selesai pada Disember tahun lalu.

Helikopter MD 530G dihasilkan oleh syarikat aeroangkasa Amerika Syarikat (AS), MD Helicopter Inc.

Helikopter itu akan ditempatkan di Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) dan pangkalan udara tentera di Kluang, Johor.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved