fbpx

Tempahan Lexus NX F Sport kini dibuka, 2.5 turbo dengan 275hp dan 430Nm

2021.06.02
2021.06.02

LEXUS NX F Sport bakal tiba di Malaysia tidak lama lagi, dan Lexus berkata crossover itu menampilkan 95 peratus komponen baharu.

Rekaan luarannya diberi peningkatan dengan garisan-garisan karakter yang jelas, muka depan lebih agresif, dan gril ‘spindle’ besar yang menjadi identiti Lexus. Gril ini mendapat jaringan baharu dengan corak bersilang dan dikemaskan dengan warna perak dan hitam.

Seterusnya, Lexus NX F Sport dilengkapi lampu depan tri-LED projektor dengan bentuk L, dan bahagian sisi yang juga diberikan permainan garisan dan cahaya untuk menampakkan rupa unik.

Bahagian belakang juga mendapat lampu LED yang kini disambungkan dengan bar panjang melintang sebagai identiti baharu model-model Lexus terkini.

NX F Sport ini akan dijana oleh enjin 2.4-liter turbo yang menghasilkan 275hp pada 6,000rpm dan 430Nm tork dari 1,700 hingga 3,600rpm.

Kuasa disalurkan ke jalan melalui kotak gear automatik 8-kelajuan. Menariknya, kotak gear ini mempunyai kawalan AI yang akan menggunakan kamera depan untuk mengesan permukaan jalan lalu memadankannya dengan tukaran gear yang sesuai.

NX F Sport juga akan ditemani dengan varian NX Luxury yang dipacu oleh enjin 2.5-liter naturally-aspirated, cukup untuk menghasilkan 204hp dan 243Nm tork. Varian ini dengan penghantaran kuasa lancar dan linear dikatakan cukup sesuai untuk penggunaan dalam bandar.

Sistem pacuan untuk kedua-dua varian Lexus NX ialah AWD (pacuan semua-roda) tetapi dengan kawalan elektronik. Jadi kuasa akan dihantar ke gandar depan atau belakang mengikut kesesuaian.

Asas kepada Lexus NX ini ialah pelantar Global Architecture K (GA-K) yang menawarkan casis 30 peratus lebih tegar berbanding sebelumnya. Jadi secara teori, NX kali ini mempunyai pengendalian lebih baik.

Ciri keselamatan juga cukup lengkap, di bawah ‘payung’ Lexus Safety System Plus (LSS+). Ia merangkumi ciri seperti Pre-Collision System (PCS), Lane Tracing Assist (LTA), Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) dan Adaptive High-beam System (AHS).

Sebagai tambahan, ia juga dilengkapi Road Sign Assist (RSA), Panoramic View Monitor (PVM) dan Parking Brake Support (PKSB).

Ciri lain adalah skrin sesentuh infotainment 14-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, dan rekaan kabin dengan sentuhan rekaan Takumi.

Lexus NX juga didatangkan dengan lampu pencahayaan kabin di bahagian seperti konsol tengah, panel pintu dan ruang kaki. Terdapat kira-kira 64 warna cahaya boleh dipilih.

NX akan ditawarkan dengan lapan pilihan warna termasuk warna baharu Sonic Chrome. Varian F Sport pula mendapat dua warna khas Black dan Dark Rose.

Tempahan untuk Lexus NX baharu kini dibuka, dan jika berminat, boleh ke mana-mana enam cawangan Lexus Centre seluruh negara.

NX F Sport akan dijual pada harga RM389,888 menakala NX Luxury pada harga RM370,888.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved