fbpx

Tarikh pelaksanaan SST semakin hampir, jualan kenderaan makin rancak

Sektor automotif sedikit terganggu sebelum ini akibat pandemik Covid-19. - Foto ihsan Malay Mail
Sektor automotif sedikit terganggu sebelum ini akibat pandemik Covid-19. - Foto ihsan Malay Mail

SEKTOR automotif negara dijangka mencatatkan angka jualan yang lebih baik pada suku kedua tahun ini.

Ia susulan majoriti pembuat kereta berlumba-lumba melakukan penghantaran produk masing-masing sebelum tamatnya pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) pada Jun.

Bernama melaporkan, Kenanga Investment Bank Bhd menjangkakan pemulihan memberangsangkan dalam jualan kereta apabila terdapat peningkatan jumlah tempahan daripada para pelanggan.

Industri automotif diharap terus tumbuh dengan pesat di sebalik beberapa kekangan termasuk isu kekurangan cip semikonduktor. - Foto hiasan ihsan Porsche
Industri automotif diharap terus tumbuh dengan pesat di sebalik beberapa kekangan termasuk isu kekurangan cip semikonduktor. – Foto hiasan ihsan Porsche

Perkara ini juga dapat dilihat apabila para pengeluar kenderaan bijak menangani masalah pengeluaran akibat daripada kekurangan bekalan cip semikonduktor.

“Pembuat kenderaan telah mengutamakan penggunaan sumber yang terhad seperti mengalihkan semikonduktor berharga mereka ada kepada kenderaan paling menguntungkan,” katanya.

Selain itu, kenderaan elektrik bateri atau BEV dijangka akan dirangsang oleh beberapa insentif menarik kepada pengguna.

Volvo merupakan antara pengeluar kenderaan yang berlumba-lumba menghasilkan kenderaan elektrik (EV). - Foto ihsan Volvo
Volvo merupakan antara pengeluar kenderaan yang berlumba-lumba menghasilkan kenderaan elektrik (EV). – Foto ihsan Volvo

Antara insentif tersebut termasuk pengecualian penuh duti import dan eksais, cukai jualan dan cukai jalan untuk menyokong pembangunan industri EV tempatan.

Bagaimanapun, bagi model tertentu pemulihan pengeluaran kereta mungkin dihadkan oleh kekangan global yang berterusan membabitkan bekalan cip semikonduktor.

Oleh demikian, firma penyelidikan itu mengekalkan saranan ‘neutral’ terhadap industri dengan sasaran jumlah volum industri (TIV) 2022 sebanyak 600,000 unit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved