fbpx

MIDF Research ramal sektor automotif kekal positif pada 2022

Pelaksanaan parkir digital sepenuhnya mampu mengelak pembaziran kertas. - Foto ihsan Malay Mail
Pelaksanaan parkir digital sepenuhnya mampu mengelak pembaziran kertas. - Foto ihsan Malay Mail

SEKTOR automotif dijangka kekal positif tahun ini dengan pertumbuhan jumlah keseluruhan industri (TIV) meningkat 12 sehingga 14 peratus tahun ke tahun.

Menurut MIDF Research, ia berikutan gangguan bekalan akibat banjir pada Januari lalu yang bersifat sementara.

Menurut Persatuan Automotif Malaysia (MAA), TIV pada Januari 2022 telah merosot 38 peratus bulan ke bulan kepada 40,581 unit, lapor Bernama.

MIDF Research meramalkan TIV pada sekitar 570,000 – 580,000 unit tahun ini.

Ini menyebakan ia lebih konservatif berbanding unjuran pertumbuhan tahun ke tahun sebanyak 600,000 unit oleh MAA.

“Ia berada pada penghujung julat TIV tahunan pra-pandemik memandangkan kami masih bimbang dengan kekurangan bekalan cip global.

“Bagaimanapun, sebarang TIV yang lebih kukuh daripada jangkaan berperanan untuk memperkuat saranan positif kami ke atas sektor ini,” katanya.

Firma penyelidikan itu mengulangi saranan positifnya kepada sektor automotif yang berperanan terhadap pemulihan penggunaan domestik.

Situasi didorong tempahan tertunggak kukuh, sokongan pelepasan cukai, kadar faedah rendah dan situasi pekerjaan serta pendapatan isi rumah beransur baik.

Sementara itu, Bermaz Auto Bhd (BAuto) dinamakan sebagai pilihan utama berikutan pengembangan jenama itu selepas pengambilalihan francais Kia dan Peugeot.

Perkembangan itu sekali gus menyebabkan pengembangan struktur di bahagian pasaran dan pertumbuhan yang mengatasi industri.

Dalam perkembangan sama, Kenanga Investment Bank Bhd mengekalkan penarafan ‘neutral’ ke atas sektor automotif.

Jualan pada Februari 2022 dijangka sama seperti Januari 2022 berikutan jumlah hari bekerja lebih singkat dan gangguan rantaian bekalan akibat banjir serta kekurangan cip.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved