fbpx

Toyota bakal henti pengeluaran GR86 di Eropah, gagal patuh regulasi EU

Toyota GR86 bakal dihentikan pengeluarannya di Eropah. - Foto ihsan Toyota
Toyota GR86 bakal dihentikan pengeluarannya di Eropah. - Foto ihsan Toyota

TOYOTA mengeluarkan satu kenyataan mengejutkan terutama bagi kebanyakan ‘kaki kereta’ melibatkan salah sebuah model ‘termantapnya’ , GR86.

Memetik laporan media, syarikat asal Jepun itu tidak lagi akan mengeluarkan model GR86 dari tempoh dua tahun akan datang.

Foto ihsan Toyota
Foto ihsan Toyota

Ketua Pegawai Operasi Toyota (Eropah) berkata, pihaknya mempunyai sebab tertentu untuk tidak lagi mengeluarkan GR86 di pasaran Eropah walaupun mendapat permintaan hangat.

Jelas Matt Harrison, langkah itu dibuat selepas mengambil kira peraturan dikenakan Kesatuan Eropah (EU) yang menetapkan regulasi keselamatan baharu bagi kenderaan baharu.

Justeru, jika Toyota masih ingin meneruskan pengeluaran GR86 maka, satu proses panjang perlu dilakukan termasuk proses kejuruteraan semula.

Foto ihsan Toyota
Foto ihsan Toyota

GR86 merupakan sebuah model coupe dengan enjin 2,398cc yang menghasilkan lebih 232 kuasa kuda.

Harga sebuah GR86 di Malaysia adalah sekitar RM280,000 bagi model tahun 2018 dan ke atas.

Sementara itu di Eropah, tempahan bagi model GR86 hanya dibuka menjelang musim bunga dan penghantaran kepada pelanggan bermula dalam separuh penggal pertama 2022.

Foto ihsan Toyota
Foto ihsan Toyota
Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved