fbpx

Sepang Racing Team akan ditukar nama menjadi RNF Racing untuk MotoGP

FILE PHOTO: MotoGP – German Grand Prix

SEPANG Racing Team telah mengumumkan mereka akan dijenamakan semula menjadi RNF Racing menjelang 2022 dan akan terus bersaing dalam MotoGP hingga 2026.

Pasukan itu pada bulan lepas mengumumkan akan menarik diri dari kesemua tiga kelas kejuaraan MotoGP pada penghujung musim 2021. Sepang Racing Team setelah menyertai Moto3 sejak 2015 sebelum mara ke Moto2 pada 2017 dan MotoGP pada 2019.

Valentino Rossi bakal menamatkan karier bersama pasukan Yamaha Sepang Racing Team selepas membuat keputusan untuk bersara bagi musim depan. - Foto ihsan Malay Mail

Pengumuman ini ialah susulan dari pengesahan Petronas bahawa mereka tidak lagi menaja pasukan itu menjelang akhir musim 2021.

SRT yang tamat di tempat kedua dalam kejuaraan penunggang pada 2022 dengan Franco Morbidelli dan menang enam dari tujuh perlumbaan Yamaha tahun lepas, akan dijanamakan semula menjadi RNF Racing tahun depan.

Mereka masih akan diterajui oleh Razlan Razali dan Johan Stigefelt dan akan kekal dalam MotoGP sehingga 2026 selepas memeterai perjanjian baharu dengan Dorna Sports.

Walaubagaimanapun maklumat terperinci tajaan, barisan penunggang dan perjanjian terbaharu dengan Yamaha masih belum didedahkan. Andrea Dovizioso pula akan menunggang dengan pasukan itu dengan M1 pada 2022 (sekurang-kurangnya).

Ezpeleta, CEO Dorna (kiri) bersama Razlan Razali. Sumber: Motorsport.com

“Saya berterima kasih kepada Carmelo (Ezpeleta, CEO Dorna) di atas sokongan dan kepercayaan berterusannya serta keyakinan terhadap saya untuk memulakan lembaran baharu untuk MotoGP dalam lima tahun akan datang,” kata Razlan.

“Untuk musim depan, dengan entiti baharu RNF MotoGP Racing, pasukan ini akan meneruskan cara kami yang terbukti membuahkan kejayaan sebelum ini.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved