fbpx

Toyota GR Supra kini dengan Apple CarPlay untuk pasaran Malaysia, RM590k

toyota gr supra 02

HAMPIR dua tahun berada dalam pasaran Malaysia, Toyota GR Supra kini menerima penambahbaikan terbaharu iaitu Apple CarPlay. Ini pasti menjadikan perjalanan anda pemilik Supra lebih bermakna dengan sambungan mudah ke peranti.

Sambungan Apple CarPlay ini walaubagaimanapun adalah jenis wayar, dan bukan wireless. Ciri ini akan melengkapi fungsi infotainmen sedia ada iaitu skrin sesentuh 8.8-inci dengan kawalan touch pad, sistem navigasi, USB dan Bluetooth.

GR Supra juga dilengkapi dengan sistem JBL HiFi Surround Sound dengan 12-pembesar suara untuk pengalaman audio terbaik.

Ya, walaupun Toyota GR Supra merupakan kereta sports dengan bunyi merdu dari enjin enam-silinder, ia tetap selesa dipandu untuk jarak jauh. Jadi, tak salah rasanya ada sistem infotainmen yang mantap, bukan?

Penambahan ciri terbaharu ini merupakan kemaskini kedua yang dilakukan terhadap GR Supra selepas naik taraf prestasi yang diperkenalkan pada Julai 2020.

Naik taraf prestasi itu melibatkan enjin enam-silinder turbo enam-silinder sebarisnya yang kini menjana 388hp antara 5,800 hingga 6,500 rpm, iaitu 14 peratus lebih dari sebelumnya.

Tork maksimum kekal pada 500Nm, tetapi ia berada dalam julat yang lebih luas antara 1,800 dan 5,000 rpm berbanding 1,600 hingga 4,500 rpm sebelumnya. Transmisi kekal automatik 8-kelajuan.

Jurutera Toyota turut meningkatkan janaan kuasa tersebut dengan cara menala semula dan menambah manifold ekzos dua cabang dengan enam port (berbanding hanya dua port), yang memperbaiki pengurusan haba enjin.

Rekaan baru untuk piston pula telah mengurangkan nisbah mampatan enjin dari 11:1 kepada 10.2:1.

Semua penambah baikan itu membolehkan GR Supra memecut dari 0 ke 100 km/j dalam 4.1 saat, menjadikannya 0.2 saat lebih pantas berbanding sebelumnya.

Casis GR Supra juga ditala dengan tambahan Performance Rod untuk meningkatkan ketahanannya dan memberikan kestabilan lebih baik ketika di selekoh.

GR Supra ditawarkan dalam tujuh warna; White Metallic, Silver Metallic, Ice Grey Metallic, Black Metallic, Prominence Red, Lightning Yellow dan Matte Storme Grey Metallic.

Ia dijual pada harga bermula RM589,987 (dengan 50% pengecualian SST hingga 31 Disember 2021 dan tidak termasuk insurans).

Untuk maklumat lanjut, pelanggan boleh melayari toyota.com.my atau hubungi talian bebastol Toyota di 1-800-8-TOYOTA (869682).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved