fbpx

Valentino Rossi bersara dari MotoGP hujung musim ini

valentino rossi thumb

VALENTINO Rossi mengumumkan persaraannya pada akhir musim ini, menamatkan kariernya selama 25 tahun.

The Doctor membuat pengumuman itu semalam dalam satu sidang media khas di Michelin Grand Prix of Styria. Rossi kini menunggang untuk pasukan Petronas Yamaha SRT.

Dalam karier selama lebih suku abad, penunggang Itali itu telah mencapai status legenda yang sukar disaingi atau dikalahkan.

Sembilan World Championship, 115 kemenangan, dan 235 podium dicapai. Rossi juga satu-satunya penunggang yang memenangi kategori 125cc, 250cc, 500cc dan MotoGP.

Namun personalitinya yang menggabungkan karisma, kelajuan, seni perlumbaan dan dominasi dunia menjadikan dia akan diingati. The Doctor telah menjadi ikon.

Gambar: Malay Mail

Apa yang membuatkan pengumuman semalam bermakna ialah ia sebenarnya lokasi Rossi memenangi podium pertamanya pada 1996. Di situ jugalah dia mengumumkan persaraan dalam musim MotoGP ke-26.

“Saya berkata akan membuat keputusan untuk tahun depan selepas cuti musim panas, dan telah mengambil keputusan untuk berhenti di akhir musim ini,” ulas Rossi.

Gambar: Malay Mail

“Sayangnya ini akan menjadi separuh musim terakhir saya sebagai penunggang MotoGP. Ianya sukar, ia saat yang sangat menyedihkan kerana susah untuk percaya yang saya tak akan lagi berlumba motosikal.”

“Tahun depan, hidup saya akan berubah. Tapi ia tetap pengalaman hebat, saya sangat nikmatinya, ia suatu perjalanan yang panjang dan sangat seronok,” tambahnya.

“Saya mempunyai kerier yang panjang dan bertuah untuk memenangi banyak perlumbaan, tapi ada juga saat-saat dan kemenangan yang tidak dapat dilupakan.

“Ia keputusan yang sukar, tapi kita harus faham, apa pun dalam perlumbaan, keputusan yang penting.”

Untuk lebih 25 tahun sejarah, apa yang boleh dikatakan ialah: “Grazie, Vale!”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved